13 538 läst ·
19 svar
14k läst
19 svar
istappar från takfot
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
såhär ser det ut på min vind. man ser ljuset utifrån nere vid takfoten på vissa ställen. Jag har sett vitmögel " bomullsliknande " på ett ställe som jag tagit bort och sprutat på boracol special. såg att det är små vita fläckar på flera ställen på vinden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
nu tar jag upp tråden igen.
Åtgärdat:
Tagit bort föryndringspappen under isoleringen
Satt distansskivor mellan tak och isolering
Sågat upp takfotsventilation
Satt upp plast i innertaket och satt nytt innertak.
Jag tror att isen på taket och istapparna berodde på att isoleringen låg direkt emot taket och läckte ut väldigt mycke värme just där. då smälte snön och det blev is på taket som sen också blev istappar.
Frågan är om jag behöver tilläggsisolera på vinden med lösull som jag tänkt ? eller ska jag bevaka vinden mer nu när det blir vinter, och om jag märker att det är varmt där uppe och att det blir isbildning först då tilläggsisolera ?
Det som talar emot att jag inte behöver tilläggsisolera är att även gavlarna blev angripna och hade kondens / frost på sig. Detta tyder på att det är för varmt på vinden i allmänhet ?
Mvh Klas.
Åtgärdat:
Tagit bort föryndringspappen under isoleringen
Satt distansskivor mellan tak och isolering
Sågat upp takfotsventilation
Satt upp plast i innertaket och satt nytt innertak.
Jag tror att isen på taket och istapparna berodde på att isoleringen låg direkt emot taket och läckte ut väldigt mycke värme just där. då smälte snön och det blev is på taket som sen också blev istappar.
Frågan är om jag behöver tilläggsisolera på vinden med lösull som jag tänkt ? eller ska jag bevaka vinden mer nu när det blir vinter, och om jag märker att det är varmt där uppe och att det blir isbildning först då tilläggsisolera ?
Det som talar emot att jag inte behöver tilläggsisolera är att även gavlarna blev angripna och hade kondens / frost på sig. Detta tyder på att det är för varmt på vinden i allmänhet ?
Mvh Klas.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden