18 888 läst ·
7 svar
19k läst
7 svar
Måste man ha tätband/nockband vid plåttak?
Har lagt plåttaket klart, tegelprofilierat. Nu är det dags för nockplåten.
Måste jag använda tätband under nockplåten eller kan jag strunta i den? Det är 38graders lutning på taket. Huset finns i fjällvärlden. Vill helst skippa den då det är så jäkla bökigt att sätta dit den och det är inte det roligaste att jobba på en hög byggnad (enligt mig iaf som inte riktigt gillar höga höjder) med 38graders lutning på taket.
Vi ska ha ventilerad nock.
/K
Måste jag använda tätband under nockplåten eller kan jag strunta i den? Det är 38graders lutning på taket. Huset finns i fjällvärlden. Vill helst skippa den då det är så jäkla bökigt att sätta dit den och det är inte det roligaste att jobba på en hög byggnad (enligt mig iaf som inte riktigt gillar höga höjder) med 38graders lutning på taket.
Vi ska ha ventilerad nock.
/K
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Måste och måste, men ska du följa installationsansvisningar till ditt tak så ska du ha det, nästan garanterat så. Med tanke på hur mycket skit det blåser in på ett tak, gör nocktätbandet en stor nytta. Bara i ekonomibyggnader utan undertak där löv och dylikt inte kan fastna på några bärläkt kan man skippa bandet. Sedan beror det ju iofs lite på vilken typ av plåtprofil du valt. Klassisk bandplåt med tillhörande profilerad nockplåt behöver i princip ingen tätlist, medan en "tegelpanneprofil" skapar stora hålrum som behöver tätas med nockband.
Ska du ha ventilerad nock, ska du också ha ett ventilerat nockband.
Ska du ha ventilerad nock, ska du också ha ett ventilerat nockband.
Vet faktiskt inte om nockbandet är ett ventilerande, får nog kolla upp det.
Det är tegelpanneprofil på plåttaket. Vi har armeringsplast och takreglar under plåttaket.
Får fundera ett tag på hur vi ska göra.
Tack för svar.
Det är tegelpanneprofil på plåttaket. Vi har armeringsplast och takreglar under plåttaket.
Får fundera ett tag på hur vi ska göra.
Tack för svar.
Står inget om något tätband i monteringsanvisningen. Finns en bild på sista sidan som visar hur man kan/ska göra med över lappningar av plåten vid olika takvinklar. På en av dessa bilder visar de var tätbandet ska ligga men det står eg inget om det. Har skickat iväg ett mail till dem vi köpt taket ifrån. Får se vad de säger.
Bla byggnadsnämnden ska kolla på bygget nu snart, vore bra om jag tills dess visste om det är ett krav att ha detta tätband eller om det mer är upp till oss.
/K
Bla byggnadsnämnden ska kolla på bygget nu snart, vore bra om jag tills dess visste om det är ett krav att ha detta tätband eller om det mer är upp till oss.
/K
svaret jag fick...
Vi rekommenderar att du använder tätningsbandet som följde med leveransen,
Det som kan hända om man inte använder tätningsbandet är att det kan driva in vatten samt snö under nockpannan.
Det finns inga krav från någon myndighet att använda tätningsband, men detta är en lösning vi säljer som produkt till våra tak för att förhindra just ovanstående nämnda.
Vi har ventilerande nock så öppet i nocket och inga ventiler på gavlarna istället. Plåten går nästan ända upp på takstolens spets. Ca3c glipa mellan plåtarna på takstolsspetsen och nockplåten täcker 12,5cm från toppen och över plåten. Känns som det ska mycket till innan det ska kunna komma in en massa regn och snö som kan förstöra. Insektsnät finns under nockplåten.
Vi avvaktar med att bestämma ang tätbandet till nästa sommar då vindarna inte är lika starka som de är just nu i fjällvärlden. Kanske känns det mer ok att sitta där uppe och greja med dessa band då solen skiner.
/K
Vi rekommenderar att du använder tätningsbandet som följde med leveransen,
Det som kan hända om man inte använder tätningsbandet är att det kan driva in vatten samt snö under nockpannan.
Det finns inga krav från någon myndighet att använda tätningsband, men detta är en lösning vi säljer som produkt till våra tak för att förhindra just ovanstående nämnda.
Vi har ventilerande nock så öppet i nocket och inga ventiler på gavlarna istället. Plåten går nästan ända upp på takstolens spets. Ca3c glipa mellan plåtarna på takstolsspetsen och nockplåten täcker 12,5cm från toppen och över plåten. Känns som det ska mycket till innan det ska kunna komma in en massa regn och snö som kan förstöra. Insektsnät finns under nockplåten.
Vi avvaktar med att bestämma ang tätbandet till nästa sommar då vindarna inte är lika starka som de är just nu i fjällvärlden. Kanske känns det mer ok att sitta där uppe och greja med dessa band då solen skiner.
/K
Produkter som diskuteras: "Insektsnät"
Aluminiumduk för insekter Jowema
Skydd för t.ex insekter och möss
104 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Jag skulle nog tordas påstå att särskilt i fjällen kommer det driva snö så pass att det kommer leta sig in. Om det sedermera blir ett fuktproblem eller inte beror väl lite på hur underlagsduken ansluter i nock, eller om vatten går ner genom taket.
Jag skulle inte hoppa över tätband. Ta ett direkt häftande lim tillhör hjälp när du lägger dem på plats.
Jag skulle inte hoppa över tätband. Ta ett direkt häftande lim tillhör hjälp när du lägger dem på plats.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden