Snailman
Tänkte jag skulle visa den här bilden på ett nylagt tegeltak.

Objektivet kostade flera tusen så tror inte det är fel på det:D

• Resize5 of IMGP0660.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Får väl se hur mitt tak kommer att se ut efter läggning, förhoppningsvis bättre/rakare!

Snailman!

Tycker att taket blev väldigt bra och att ett liknande skulle passa på mitt hus från 30 talet... Vilken typ av pannor är det och om du kan säga något om kostnaden skulle jag vara mycket tacksam

Jag tycker också att det ser lite snett ut, men det kanske är bilden som ljuger..

skytte skrev:
Snailman!

Tycker att taket blev väldigt bra och att ett liknande skulle passa på mitt hus från 30 talet... Vilken typ av pannor är det och om du kan säga något om kostnaden skulle jag vara mycket tacksam
Aj då, var det ditt eget tack snailman?? Trodde det var ett tak vilket som helst...då skyller jag på att jag lurades av bilden...men lite snett ser det väl ut? ;)

Vems tak det är vet jag inte, hoppades att snailman hade lite mer information om det. Att det är snett kan vi nog vara överens om, men pannorna var snygga och i raka linjer skulle det blir riktigt bra...

Snailman
Nej det är inte mitt tak, är på ett bygge jag kollat in (eftersom de lösvirkesbyggt det) och det är ingen villa, så det är nog ett byggföretag som gjort det åt ett annat företag.

Taket är nog inte snett, utan mera att raden ormar sig fram (i vertikal riktning)

Pinsamt att lämna ett sådant jobb ifrån sig. Jag har lagt pannor på taket EN gång i livet och det blev spikrakt - mao är det rätt lätt att få ett bra resultat.

MathiasS skrev:
Pinsamt att lämna ett sådant jobb ifrån sig. Jag har lagt pannor på taket EN gång i livet och det blev spikrakt - mao är det rätt lätt att få ett bra resultat.
Tegel är mycket svårare en betongpannor då dom har lite störra rörlighet/sämre passform.
/Palm

ppalm skrev:
Tegel är mycket svårare en betongpannor då dom har lite störra rörlighet/sämre passform.
/Palm
Så kan det vara. Det var dock tegelpannor jag la så jag vidhåller att det är rätt lätt att få till bra. ;)

La ett tvåkupigt tak, Vittinge T11, och det blev bättre på den sidan jag la sist, vad gäller rakheten, men jag tror bara man ser sånt själv, att nån rad inte är spikrak. Sen är ju Vittinge T11 ofalsat, och då kan det få vara lite snett tycker jag, ser bara charmigt ut.
Om man tittar på många tegeltak noga är raderna inte spikraka.

Enligt min bok ser der för jävligt ut.
Lägga enkupigt tegel= korrigera var annan rad.
Bara att riva upp och lägga om.

Håller med om att det ser snett ut, mitt blev bättre faktiskt (blygsamt).
Men vad menar du med Lägga enkupigt tegel= korrigera var annan rad?
Det är väl tvåkupigt på bilden?

aaa.... Det verkar behövas på tvåkupigt oxå;)

tjenare!kunde inte låta bli att kommentera.kan man inte lägga pannor, kan man få alla pannrader att bli krokiga,oavsett om pannorna har styrspår eller ínte.först o främst måste läktningen vara riktig,även på diagonalen.pannorna har även ett byggmått,följ detta mått.slå sträck med slagsnöre på läkten,efter ca fyra pannor,efter byggmåttet på pannorna.stämmer inte takytan på diagonalen ,blir det kronglit, om man försöker att dra pannorna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.