Smörja in plåten med silikon så att vattnet släpper lättare?

Plutus skrev:
Smörja in plåten med silikon så att vattnet släpper lättare?
Men seriöst?! Vad är det för ***vla trams! Att över huvud taget ge ett sådant tips är ju vansinnigt! Plåten är uppenbarligen för kort, lösning - skaffa en plåt som är längre och går ned ordentligt i rännan.

Gå till en plåtslagare så får du de mått du behöver om inte bygghandlaren har rätt dimension.

Uppdatering, har besökt plåtis. Just denna takplåtstyp Plannja HCE var tydligen så pass ny att den inte fanns hemma. Fanns inte heller på stora plåt-grossisten. Fick specialbeställa ett ark för att bocka nya djupare plåtar. Och det blev ju ung 3-4 ggr så dyrt som "vanlig" plåt.

Nej, jag tror inte på att smörja plåten, även om det kanske kortsiktigt skulle kunna förbättra situationen.

Jag förstår inte varför du svär över mitt inlägg, silicon används ofta för att vatten ska släppa, det är i princip gratis att prova (en meter räcker att kolla om det fungerar) och blev det inte tillräckligt bra så är möjligheten att göra ett större ingrepp oförändrad.
En annan variant till lösning är att förlänga takplåten med lämpligt material, (plåt i samma färg eller plexiglas, vilket som passar)

Plutus skrev:
Jag förstår inte varför du svär över mitt inlägg, silicon används ofta för att vatten ska släppa, det är i princip gratis att prova (en meter räcker att kolla om det fungerar) och blev det inte tillräckligt bra så är möjligheten att göra ett större ingrepp oförändrad.
En annan variant till lösning är att förlänga takplåten med lämpligt material, (plåt i samma färg eller plexiglas, vilket som passar)
Det är av just den anledningen till att jag svär, att du inte förstår. Att ge egenpåhittade lösningar till ett problem blir jag irriterad på.

Jag använder mig själv av detta forum som kunskapskälla i första hand när jag stöter på ett problem eller fundering i mitt byggande. Då vill jag helst ha tips och konkreta svar för att själv kunna bilda mig en uppfattning och komma till en lösning. Sådana tips som är helt way off blir jag irriterad på, nu är det ifs en ganska världslig sak med lite vattenstänk på en bräda, men dessa dumheterna till svar vill jag ej träffa på om ämnet kanske hade varit el?

• Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.