Hej!
Jag hålla på att bygga en stor kaninbur på ca. 3qm vart jag ville ha ett så-kallad 'grön tak'. Skulle behöva några råd ang. detta.Har sett att det finns flera professionella tillverkare som sälja kits men det känns lite som overkill för en kaninbur.Taklutning ca. 20 grader, sadeltak. Tänkte att använda bygg-plywood eller plankor 120x20 som 'takskiva'. Ovanpå plastfolie för att göra taket vattentätt. Sedan någon slags filt som 'planteringsgrund' . Plastet och filt skruva jag fast med horisonteller listor över hela ytan, dels för att fixera underlägget, dels för att förhindra erosion. Ovanpå det hela nu planteringsjord som jag 'kompaktera' lite. Tänkte att sätta en gräsmatta istället för sedum-växter.Bra eller dålig idee?
Låter det vettig eller kommer jag bara har en stor,smutsig tak efter första regn?
Tack för input!
Jag hålla på att bygga en stor kaninbur på ca. 3qm vart jag ville ha ett så-kallad 'grön tak'. Skulle behöva några råd ang. detta.Har sett att det finns flera professionella tillverkare som sälja kits men det känns lite som overkill för en kaninbur.Taklutning ca. 20 grader, sadeltak. Tänkte att använda bygg-plywood eller plankor 120x20 som 'takskiva'. Ovanpå plastfolie för att göra taket vattentätt. Sedan någon slags filt som 'planteringsgrund' . Plastet och filt skruva jag fast med horisonteller listor över hela ytan, dels för att fixera underlägget, dels för att förhindra erosion. Ovanpå det hela nu planteringsjord som jag 'kompaktera' lite. Tänkte att sätta en gräsmatta istället för sedum-växter.Bra eller dålig idee?
Låter det vettig eller kommer jag bara har en stor,smutsig tak efter första regn?
Tack för input!
Jag tror du får svårt att så gräs eller något annat direkt på taket då det är rotverket som låser det du väljer att plantera i.
Ett förslag är att ta mossa som du plockar i så stora "mattor" som möjligt
För att få så bra förutsättningar som möjligt bör du, om vi räknar nedifrån.
Plast eller presenning .
Nästa steg är att ordna någon form av dränering, typ upp och nervänt konstgräs.
Ett fukthållande skikt, exempelvis något som det du själv föreslog.
Nu är det dags med mossan , på ett tak med ca 20 grader tror jag inte du behöver gör mer på ett brantare sätter man perforerad plåt ca 50 mm hög längs takfoten.
Nu har du skapat ett bra förhållande för ett sedumtak.
Ett köpt sedumtak består av en mängd olika sorter bla många olika taklökar, detta för att man inte vet vilka växtförhållande som finns.
Är det torrt och soligt hade jag planterat lite taklök i mossan, är det däremot skuggigt och svalt blev även köpt sedumtak med tiden bara mossa.
Lycka till
Ett förslag är att ta mossa som du plockar i så stora "mattor" som möjligt
För att få så bra förutsättningar som möjligt bör du, om vi räknar nedifrån.
Plast eller presenning .
Nästa steg är att ordna någon form av dränering, typ upp och nervänt konstgräs.
Ett fukthållande skikt, exempelvis något som det du själv föreslog.
Nu är det dags med mossan , på ett tak med ca 20 grader tror jag inte du behöver gör mer på ett brantare sätter man perforerad plåt ca 50 mm hög längs takfoten.
Nu har du skapat ett bra förhållande för ett sedumtak.
Ett köpt sedumtak består av en mängd olika sorter bla många olika taklökar, detta för att man inte vet vilka växtförhållande som finns.
Är det torrt och soligt hade jag planterat lite taklök i mossan, är det däremot skuggigt och svalt blev även köpt sedumtak med tiden bara mossa.
Lycka till
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Intressant projekt!
Men jag tror också att det kan bli svårt att få jorden att ligga still innan du har en ordentlig grästorv.
Varför inte minska taklutningen till 10° ungefär för att göra det lite lättare?
Kan tänka mig att ett nät över plasten kan hjälpa till att hålla jorden på plats:
Eller i stället för plastfolie kan du ju lägga korrugerad takplast, sån som man har över uterum,
vilken kommer att hålla jorden på plats.
Om du sedan kan snacka in dig på något företag som "tillverkar" färdiga gräsmattor på rulle,
och kan få en liten bit gräsmatta billigt så är du ju hemma
Glöm inte att lägga upp bilder här på resultatet!
PS
Hur många kaniner är detta stora hus planerat för?
Men jag tror också att det kan bli svårt att få jorden att ligga still innan du har en ordentlig grästorv.
Varför inte minska taklutningen till 10° ungefär för att göra det lite lättare?
Kan tänka mig att ett nät över plasten kan hjälpa till att hålla jorden på plats:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eller i stället för plastfolie kan du ju lägga korrugerad takplast, sån som man har över uterum,
vilken kommer att hålla jorden på plats.
Om du sedan kan snacka in dig på något företag som "tillverkar" färdiga gräsmattor på rulle,
och kan få en liten bit gräsmatta billigt så är du ju hemma
Glöm inte att lägga upp bilder här på resultatet!
PS
Hur många kaniner är detta stora hus planerat för?
Tack,Trappan och Knock-on-Wood!
Jå,dränering hade jag inte inplanerad på det sätt: tänkte den filt skulle har tillräkligt med vattengenomsläpp.
Ideen med konstgräs uppochner är toppen, ska jag göra. Mossor har vi i våra trakter multum, kommer att ta ur skogen, om det finns ingen som sälja 'gräsmattor'.
Takfotsbrädet/n kommer har perforationer.
Tack igen och jag lovar att jag knäppa kort och visar resultatet!
a.
p.s 2 kaniner ska bo där!
Jå,dränering hade jag inte inplanerad på det sätt: tänkte den filt skulle har tillräkligt med vattengenomsläpp.
Ideen med konstgräs uppochner är toppen, ska jag göra. Mossor har vi i våra trakter multum, kommer att ta ur skogen, om det finns ingen som sälja 'gräsmattor'.
Takfotsbrädet/n kommer har perforationer.
Tack igen och jag lovar att jag knäppa kort och visar resultatet!
a.
p.s 2 kaniner ska bo där!
Redigerat:
Jag har gjort två gröna tak hos mig enligt följande:
Råspont
Underlagspap
Platon-matta med hålen synliga från ovansidan
10cm jord/grästuvor
Växer som fanken
Har dock bara ca 5graders taklutning.
Undvik att skruva genom platonmattan,åtminstone längst ner där vatten samlas, det fick jag inte helt tätt på ena taket.
Råspont
Underlagspap
Platon-matta med hålen synliga från ovansidan
10cm jord/grästuvor
Växer som fanken
Har dock bara ca 5graders taklutning.
Undvik att skruva genom platonmattan,åtminstone längst ner där vatten samlas, det fick jag inte helt tätt på ena taket.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Tack för beskrivningen, Nisse. Ska se vad jag får billigare, konstgräs eller platonmatta. Tycker personligen om ideen med konstgräs, den är piffig, den..
Jup, frugan menar att de kaniner har/får bättre kåk än vad vi har..men det är b.llsh.t, skulle aldrig sätta in bubbelbadkar
hos kaninerna...
Jup, frugan menar att de kaniner har/får bättre kåk än vad vi har..men det är b.llsh.t, skulle aldrig sätta in bubbelbadkar
hos kaninerna...
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det går alldeles utmärkt!Micro skrev:
Men buren får ju naturligtvis inte vara för djup.
Faktum est att kaniner är mycket renliga djur.
Inte som höns, som svinar ner något oerhört.
Kaniner äter faktiskt en del av sin egen avföring.
Där finns vitaminer som bildas i blindtarmen av bakterier, och som kaninen inte får i sig på annat sätt.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Stiligt! Men verkar lite upp-och-nervända världenCharley1968 skrev:
Så här ser mitt (eller rättare sagt dotterns) kaninhus ut.
Används nu av hönsen som värp- och ruvkammare.
Tre sidor täckta med plywood, kaninerna tycker inte om drag.
Nu är en dörr igensatt med brädor för att det skall bli mörkt och mysigt för hönsen.
Och en hönsstege har tillkommit på gaveln
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Viktigt att inte måla på insidan då kaninerna gnager på allt.
Lite ' work in progress': det blev platon-matta istället för konstgräs pga. kostnaden. Fredag blir det leverans av Sedum-växtarna. Kostnader är en hel del högre än vad jag hade tänkt mig.
Facit: - ritning först, om bara för att beräkna kostnader resp. hitta billigare för bulkleverans.
- beslag är dyrt: köp när du se någon tillfälle/rea.
Facit: - ritning först, om bara för att beräkna kostnader resp. hitta billigare för bulkleverans.
- beslag är dyrt: köp när du se någon tillfälle/rea.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Är det på södra halvklotet, eller varför är buren upp och ner på alla bilderna :eek:


