Hej.

Jag vet att detta har diskuterats väldigt mycket på detta forum, och jag har läst de flesta trådarna om ämnet när på forumet. Men känner att jag vill höra med er vad ni säger om just mitt specifika dilemma.

Jag totalrenoverar ett äldre trähus, och ska nu isolera övervåningen. Men blir som sagt inte klok på hur jag ska göra med luftningen.

På bilden som jag bifogar kan ni se lite hur det ser ut, det är alltså brutna takstolar och vi vill ha isolerat upp till nock i halva övervången. Den andra halvan blir vanlig kallvind.

Första tanken var helt enkelt att göra en luftspalt på 4,5cm, sen masonit. sen 115mm isolering, sen plast (ångspärr), sen ett installationsutrymme på 45mm som också isoleras. Sen liggande finsågad panel på det. Då skulle jag ha en hel del lufthål nere vid takfoten, och sen ventiler vid gavlarna på huset och även sätta nya övre takstolar på den delen som ska isoleras upp i nock för att få en luftspalt på ca 15cm mellan befintlig takstol och dom nya.

Hoppas ni förstår hur jag menar.

Men... efter att ha läst mycket här på forumet så blir jag nu rädd att det kommer att bli för mycket luftning och förvärra mögelpåväxten.

Har även pratat med en tekniker på anticimex som tyckte att jag skulle skippa luftningen vid takfoten helt! Det kommer göra mer skada än nytta enligt honom. Såvida jag inte kan täppa till luftningen vid takfoten under sommarhalvåret. Vilket ju blir ganska svårlöst!

Jag har även pratat med en snickare som tyckte att jag skulle ha luftningen vid takfoten men sätta "mögelstoppers" uppe vid nocken mellan dom takstolarna som ska isoleras ända upp till nock, och då inte sätta nya takstolar med mindre vinkel som jag pratade om tidigare för att få luftning mellan takstolsfacken.

Detta rådfrågade jag också anticimex om och han talade om för mig att dom brukar kalla mögelstoppers för "mögelturbo!". Detta var alltså inget han rekommenderade.

Puh, hoppas jag har förklarat så ni förstår, fråga annars bara!

Jag vet verkligen inte hur jag ska göra, känner att jag inte kommer vidare just nu! :(

Fruktansvärt tacksam för alla tips och råd!

Mvh // Johan

Edit: Av någon outgrundlig anledning blir bilden liggande, har ingen aning om varför? I datorn är den stående.

IMG_3962.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är naturligtvis svårt att råda hur du skall göra i ett befintligt hus.
Och du har så klart inte lust att plocka ner tegelpannorna och göra om taket utifrån och in.

För i så fall hade jag rekommenderat att lägga en ång-genomsläpplig duk ovanpå råsponten, och sedan isolera med ett lager cellplast ovanpå det. Och sedan komplettera med så mycket isolering du känner för på insidan.
Och hoppa över luftspalten helt alltså.

Men det är intressant att höra att Anticimex börjar inse att mer ventilation inte alltid betyder mindre problem.
Kanske en tillnyktring i husbyggarbranschen är på gång :)

Nej att göra om taket så pass mycket är inget alternativ tyvärr :(

Jag förstår att det inte är lätt att råda i en sån här husrenovering. Känner bara just nu att jag inte alls vet vad jag ska göra. Arbetet måste ju fortsätta så snabbt som möjligt med.

Ingen som har nåt tips?

Vågar jag sätta igen takfotsventilationen och bara ha ventiler på husgavlarna?

Vill man vara på den säkra sidan så är det isolering på utsidan som gäller. Att isolera på insidan är nästan alltid en chansning. Ju mer isolering - desto större risk för problem.
Det här med luftspalt har ju ändrats genom åren, mellan liten luftspalt sedan skulle man ha stor luftspalt, och sedan något där emellan.
När vi la om taket för drygt 12 år sedan fick vi rådet att borra hål i råsponten för att öka ventilationen. Det var populärt på den tiden efter att man sett att det blev mögeltillväxt på vindar. Några år senare hade vi en annan expert här som kikade på taket som konstaterade att vi hade "sådana turbomögelhål".
Det är många faktorer som spelar in i övrigt: ventilation i huset, uppvärmningssystem, ska det vara dusch på vinden, ångbroms, mängd isolering, ventilerad takkonstruktion osv. Därför är det svårt att med säkerhet veta vad som funkar.

Det finns en del som förespråkar adaptivt styrd luftning typ:

http://www.ventotech.com/docs/ventotech_folder_SV_v05.pdf

Isover har annars en variabel ångbroms som ska göra att du kan ta bort luftspalten helt.

http://www.isover.se/files/Isover_SE/Om_Isover/Kontakta_oss/Broschyrer_Bygg/Isover Vario SE.pdf

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.