Efter att ha läst en del trådar här på forumet och vissa tillverkares anvisningar känns det som rätt sätt att få till vinkelrännorna på huset är stt köra papp, underbeslag, papp, vinkelränna (där papp i mitt fall blir takduk). Det var även så det var gjort på mitt tak innan takrenoveringen.

Nu är frågan vart man hittar underbeslag i Göteborgstrakten eller Kungsbacka.

Jag har varit på Hornbach (som säljer Lindabs produkter), Högsbo Trä (Icopal) och K-Rauta (Lindab) och alla är lika frågande när jag frågar om och beskriver underbeslag. På Hornbach sa de "Nä, man lägger ju bara pappen på ett speciellt sätt", jag antar att de menade en vertikal våd och sen att de vanliga våderna överlappar denna.

Vart får man tag på underbeslag?

Går till en plåtslagare som bockar/klipper till

Är det enda sättet?

Hur bankar jag på lämpligt sätt så att ingen vass kant skaver mot pappen som går in över underbeslaget? Det kanske inte är nåt problem...

Det är inga problem, om du känner dig orolig kan du bocka "kanterna" 10-15 grader mot råsponten så kanske du sover bättre =).

Goteborg skrev:
Det är inga problem, om du känner dig orolig kan du bocka "kanterna" 10-15 grader mot råsponten så kanske du sover bättre =).
Nu inser jag att jag är inne på detaljer och att det antagligen inte spelar så jättestor roll exakt hur man gör, men menar du att jag först bankar på den redan bockade delen längst ut på kanterna så att den "vassa" kanten trycks ner mot det undre laget och sedan bockar alltihop "nedåt" en bit innanför?

Nyligen kom jag äntligen så långt i kitt projekt att jag behövde underbeslagen. Det blev HJM i Mölndal som tillverkade dem åt mig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.