Håller på att måtta och vända och vrida påallt.... Nu har jag ett mått på 350cm från nock till takfot.

räknar jag ut optimalt läktavstånd eligt monnier (40 mm från nock och41.5cm pannans hängande längd
så måste jag ha 4cm utstick på pannan för att hamna i intervallet för läktavstånd...34.2mm-37.2mm

Är det så ma n gör eller vad? Vill ju inte gäna kapa i pannorna .. Kör förövrigt med nova pannan med massa spår hitå dit så sätter jag kapskivan i bakkand så kommer ju dessa sabbas...

blir 10 pannrader och således 9st läktavstånd så man kan ju bara spela med 27cm + utsticket...

Nu har jag noll koll på hur nova pannan ser ut. men normalt så löser man det med att kapa nederkanten på pannan in lägsta raden. Lite utsticj kan du ju ha, men 40mm låter som lite för mycket.

Kör man lertegel så finns det ingen justermån alls, så där löser man det (oftast) genom att kapa eller om det blir för lite kvar, med en plåtkant längst ned.

hempularen skrev:
Nu har jag noll koll på hur nova pannan ser ut. men normalt så löser man det med att kapa nederkanten på pannan in lägsta raden...
Va?

Justerar man inte detta normalt genom att anpassa bärläktens avstånd så det passar takfallets längd?
Om inte detta går, som i Arne999's fall, så skulle jag nog ringa tillverkaren och be om råd.

JAg löste det med takuthänget så läktavståndet hamna på minsta avstånd. Ser helt ok ut

S
hempularen skrev:
Nu har jag noll koll på hur nova pannan ser ut. men normalt så löser man det med att kapa nederkanten på pannan in lägsta raden. Lite utsticj kan du ju ha, men 40mm låter som lite för mycket.

Kör man lertegel så finns det ingen justermån alls, så där löser man det (oftast) genom att kapa eller om det blir för lite kvar, med en plåtkant längst ned.
vad då ingen justermån?
förklara?

På Moniers sida om Nova-teglet nämns variabelt läktavstånd.
Det ser ut att vara en riktig high-tec-produkt :)
8fafcd59f3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S
KnockOnWood skrev:
På Moniers sida om Nova-teglet nämns variabelt läktavstånd.
Det ser ut att vara en riktig high-tec-produkt :)
[bild]
skit grejer! riktiga lerpannor ska det vara

SBH skrev:
skit grejer! riktiga lerpannor ska det vara
Ok vad är detta om inte en lerpanna ??

Det är inte skitgrejor men du snackar som vanligt skit istället utan att veta. :mad:

Nova pannan har en justermån på 30 mm i längsriktning vilket gör att man kan anpassa läktavstånden till den.

S
oceanis skrev:
Nova pannan har en justermån på 30 mm i längsriktning vilket gör att man kan anpassa läktavstånden till den.
alla pannor har viss justermån. även om tillverkeran ej rekommenderar det

SBH skrev:
alla pannor har viss justermån. även om tillverkeran ej rekommenderar det
Men dessa pannor är konstruerade speciellt med justermån anpassad till vattenlåsens konstruktion under pannan och tar du tex en gammal enkupig tex Weberöds panna så har inte den en sådan justermån trots att den liknar Nova pannan i både utseende och till viss del konstruktionen undertill.

Och här är det så att tillverkaren faktiskt både rekommenderar och har utformat pannan för att ha justermånen.

S
oceanis skrev:
Men dessa pannor är konstruerade speciellt med justermån anpassad till vattenlåsens konstruktion under pannan och tar du tex en gammal enkupig tex Weberöds panna så har inte den en sådan justermån trots att den liknar Nova pannan i både utseende och till viss del konstruktionen undertill.

Och här är det så att tillverkaren faktiskt både rekommenderar och har utformat pannan för att ha justermånen.
jodå. farfar tog tegeltången och klippte extra i hörnerna

SBH skrev:
jodå. farfar tog tegeltången och klippte extra i hörnerna
Men då var det inte enkupiga Weberödspannor! Möjligen Vittinge pannor med avklippta hörn som han klippte lite mer på.

Tror du får läsa på och sätta dig i hur pannor såg ut i olika delar av Sverige. Om din farfar kom från Norrbotten som du, hade han inte Weberödspannor att klippa i är jag ganska säker på.

Pannor i södra Sverige var annorlunda mot pannor i norra Sverige och Novapannan är en panna som skall efterlikna Danska och skånska pannor och såsom de var konstruerade.

Redigerat:
S
oceanis skrev:
Men då var det inte enkupiga Weberödspannor! Möjligen Vittinge pannor med avklippta hörn som han klippte lite mer på.

Tror du får läsa på och sätta dig i hur pannor såg ut i olika delar av Sverige. Om din farfar kom från Norrbotten som du, hade han inte Weberödspannor att klippa i är jag ganska säker på.

Pannor i södra Sverige var annorlunda mot pannor i norra Sverige och Novapannan är en panna som skall efterlikna Danska och skånska pannor och såsom de var konstruerade.
har bott i västragötaland

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.