9 249 läst ·
7 svar
9k läst
7 svar
Plåttak garage lutning
Jag har ett plåttak (ensidigt) på mitt garage som har legat sedan 70-talet som nu ska bytas. Eftersom det låg plåt redan så tänkte jag inte mer på det utan beställde ny råspont, underlagspapp och plåt. Nu mätte jag lutningen och fick ut att den bara är drygt 2 grader. Taket är 8,2 x 27 meter och lutar ca 300mm. Mitt problem är att råspont och underlagspapp redan är på och plåten är måttbeställd i hela plåtar som inte kan lämnas tillbaka. Det kan gå att få upp taket så det lutar 700mm men det blir ett stort projekt att lyfta det. Det blir ju fortfarande inte 7 grader som är minsta lutning för plåttak (med tätband) Men eftersom jag har hela plåtar kanske det funkar ändå? Alternativet är ju att få tjärpapp det men då står jag med måttbeställda plåtar som jag inte har någon nytta av. Har ni några tips eller erfarenheter för denna situation att dela med er av så är jag väldigt tacksam
Glömde skriva att det gäller vanlig korrigerad plåt
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Är papp som gäller när det lutar så lite eller dubbelfalsad bandtäckning skulle troligen funka minsta tillåtna är egentligen. lutning 5 grader. Att lägga någon form av korrugerad plåt vilket jag antar är det du köpt kommer troligen inte funka.
Okej. Jag tänker lite som så att var ska vattnet ta sig in? Om man har hela plåtar och tätningsband så tycker jag nästan det känns säkrare med plåt? Tänker jag fel eller vad är anledningen?
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Vatten är ganska otroligt på att hitta vägar in och på vintern med vatten under snön kan kapillärkraft tycka in vatten. Riktigt papptak som är svetsat är tätare på tak med låg lutning jag jobba själv som plåtslagare så vill gärna ha plåt när det går.
Okej. Även om jag får upp det till 7 grader lutning skulle du fortfarande rekommendera papp?¨
Tack för svar
Tack för svar
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Papp eller dubbelfalsad bandtäckning är vad jag rekommendera men med det sagt så har jag vart på tak med 2 grader lutning som haft korrugerad plåt och hållit tätt i 30 år men har också var på såna som läckt in med en gång. Så vill du ha något som garanterat håller tätt på 2 grader ta då papp vill du ta risken kan du testa korrugerad plåt och se om du har tur och det håller tätt.
Hade man inte haft plåten och reglar på gården redan så hade valet varit lätt 
Vi får väl se hur det går imorgon om jag lyckas luta upp taket till 7 grader. Annars får jag nog bita i det sura äpplet och lägga papp och se om jag kan kränga iväg plåten igen
Tack för svar iaf
Vi får väl se hur det går imorgon om jag lyckas luta upp taket till 7 grader. Annars får jag nog bita i det sura äpplet och lägga papp och se om jag kan kränga iväg plåten igen
Tack för svar iaf
Klicka här för att svara