Hej på er,

Vi har anlitat ett företag som bytt ut ett takfönster på vårt hus. Själva fönsterinstallationen har jag nog inga betänkligheter på, men när man idag skickade en person att lägga upp tjärpapp mot det nya fönstret så ser det efter en dag ut såhär. Jag kan ingenting om takläggning, men jag tycker ju inte att det ser snyggt ut. Ska det se ut såhär? Är det korrekt utfört? Jag antar att arbetet inte är klart eftersom det ligger materiel kvar på taket, men är det ok än så länge? Går det att "rädda" (om det nu är fel)?

DSC_0030.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0031.JPG
Skapa konto

DSC_0032.JPG
Skapa konto

DSC_0033.JPG
Skapa konto

DSC_0034.JPG
Skapa konto

DSC_0035.JPG
Skapa konto

DSC_0036.JPG
Skapa konto

/Magnus

Det där ser inte helt riktigt ut den stora fråga är om dom spetsat pappen som resten av taket är eller om eom bara limat det. Att få den ny papp att fästa på den gammal papp kräver att man gör på ett visst sätt annors släpper den nya pappen sen hur dom ska göra avsluta i nock kan man också undra.

• Gilla
reez
  • Laddar…
Det där är inte svetsat. Inge vidare snyggt jobb heller.

S
dom måste göra om. skall inte finnas en spik i pappen när det görs korrekt

Men eftersom de inte lägger om hela taket utan endast lappar ihop kring fönstret så blir det ju svårt att göra dolda spikningar. De har i alla fall dragit upp pappen över taknocken, och man kanske anta att de ska lägga asfaltklister e.dyl. över spikarna när de är klara?

bonnier skrev:
Men eftersom de inte lägger om hela taket utan endast lappar ihop kring fönstret så blir det ju svårt att göra dolda spikningar. De har i alla fall dragit upp pappen över taknocken, och man kanske anta att de ska lägga asfaltklister e.dyl. över spikarna när de är klara?
Om man svetsar pappen går det och dom spiken kommer orsaka vatten skador i framtiden.

peternicklas
Är det verkligen rätt papp som de har använt. Liknar den man lägger då man har betongtak, finns en klistrad kant.

P
Precis min reaktion. Ser ut som underlagspapp.

• Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Tycker att det ser ut som ytpapp för underlagspapp har inte stenar på sej som den har.

Anledningen till att det ser buligt och buckligt ut är underlaget. Dock tycker jag inte det ser konstigt ut om de inte är klara. Min gissning blir att de lägger en kappa runt den nya pappen som svetsas ihop med det gamla. Ta en bild när det är klart.

Den lanternin (takfönstret) från velux är riktigt tjusiga. Har du den modellen med motor? :)

Ser ut som ytpapp tycker jag (alltså inte underlagspapp). Spikar skall vara dolda, pappen rör sig med värme och spikhålen blir otäta.... Runt lanterninens sidor går nog bra, men inte på plana ytor. Antar att det skall på ngn krage runt lanterninen för nu ser det inte bra ut.

Men med så svag taklutning skall pappen normalt svetsas i alla skarvar, så jag hade krävt att hantverkaren visar spec. på att pappen är godkänd att limma på denna lutning (vilket antagligen betyder gör om gör rätt)

Hur ska han kunna göra om om han spikat genom taket? Går det här att rädda/göra om, eller måste hela taket bytas om det ska bli bra igen?

Kolla först om byggarna är klara. Det bör ju svetsas en kappa (men helst skulle ju allt va svetsat) som döljer kanterna.
Sen kan man ju fundera då ytpapp oftast läggs på andra leden mot vad som gjorts här.

Det slog mig nu (jobbar sällan på papp tak) att brukar inte yrkesmän skruva pappen med en bricka? Pappspik på denna typen av tak är väl inte direkt yrkesmän håller på med? Eller har jag fel där?

Goteborg skrev:
Det slog mig nu (jobbar sällan på papp tak) att brukar inte yrkesmän skruva pappen med en bricka? Pappspik på denna typen av tak är väl inte direkt yrkesmän håller på med? Eller har jag fel där?
Jo yrkesämnen skruvar med bricka och svetsar pappen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.