SBH skrev:
har bott i västragötaland
Men det hjälper inte för din farfar klippte inte hörn i falstaktegel som Nova pannan är och som var en vanlig typ av taktegel i Skåne, Danmark och Holland redan för 100 år sedan. Dock hade dom inte falsar som tillät justering i längsled som Nova pannan har.

Om man inte klarar av att få ihop avståndet trots justermånen så får man kapa pannraden längst upp under nockpannorna och borra nya hål för skruv i pannan.

I nederkanten på pannan finns ett inbyggd fågelhinder som åker bort om man kapar i nederraden.

S
oceanis skrev:
Men det hjälper inte för din farfar klippte inte hörn i falstaktegel som Nova pannan är och som var en vanlig typ av taktegel i Skåne, Danmark och Holland redan för 100 år sedan. Dock hade dom inte falsar som tillät justering i längsled som Nova pannan har.
ok. jag förstr du lite egensinnad uppfattning skall icke störa

SBH skrev:
ok. jag förstr du lite egensinnad uppfattning skall icke störa
Du är fri att störa om du har lämpliga argument mot det jag skriver !

S
oceanis skrev:
Du är fri att störa om du har lämpliga argument mot det jag skriver !
så här är det. lertegel är lite egensinnigt men kan göra likvärdigt med dom äldre pannorna.
sak samma vars dom kommer ifrån. lite för att dom inte var exakt likadana.
nu för tiden gör man pannorna mer exakta vilket ger andra förhållanden.

det man göra är att montera några korta bärläkt och testa sig fram när man får ett tokigt mått eller lägga ut på en gräsmatta och få ut ett bra mått. dock skall det gå att räkna ut ett bra mått mellan bärläkten

SBH skrev:
så här är det. lertegel är lite egensinnigt men kan göra likvärdigt med dom äldre pannorna.
sak samma vars dom kommer ifrån. lite för att dom inte var exakt likadana.
nu för tiden gör man pannorna mer exakta vilket ger andra förhållanden.

det man göra är att montera några korta bärläkt och testa sig fram när man får ett tokigt mått eller lägga ut på en gräsmatta och få ut ett bra mått. dock skall det gå att räkna ut ett bra mått mellan bärläkten
Inte alls speciellt egensinnigt med tegelpannor... Men i Mellansverige och norra Sverige har man mestadels använt strängpressade pannor medan man i Skåne ofta använt formpressade pannor. En strängpressad panna slår sig olika och har inte samma exakthet som en formpressad panna. Den strängpressade pannan kan inte heller få falsar på undersidan och blir inte så tät och är mycket mer vindkänslig än en formpressad panna. Därav den stora skillnaden i pannorna.

När det gäller Nova pannan så har den ett bygg mått på 345 - 375 mm så det är bara att räkna ut vilket mått som passar för att få jämna pannrader. Så på ca 11-12 pannrader kan man minska nästan en hel pannlängd genom att trycka ihop pannorna utan att påverka falsarnas funktion på undersidan. Dvs på 12 rader kan avståndet från nock ner mot takfoten variera från 4500 mm - 4140 mm.

Hmm, vilken märklig diskussion..
Vi pratar alltså om 40mm uthäng, om man väljer att ha 20mm uthäng istället, det betyder att man ska trolla bort 2mm per panna, det borde inte vara ett problem även om det finns rekommenderade mått att följa.
Jag hade lite samma bekymmer med mitt garage, där provade jag mig fram med ett gäng korta läcktbitar som jag skruvade fast och justerade avståendet till det såg bra ut.
Kapa pannor har jag aldrig sett någon göra.

• Gilla
1
  • Laddar…
Det är klart att man ibland måste kapa en panna, det är inget konstigt i det. Problemet är att vissa pannor har väldigt lite längdjustering och då kan det hända att måttet från nock till fot inte klarar en sådan liten juster mån.

I TS fall har han/hon en panna med mycket justermån vilket medger att det är otroligt enkelt att få ett bra och snyggt mått utan att behöva kapa pannor. Bara att räkna ut lagom läkt avstånd.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Pumba skrev:
Hmm, vilken märklig diskussion...
Det märkliga började i att SBH ansåg att TS hade köpt en skit panna när TS i själva verket har en mycket avancerad panna som håller mycket tätt och är lätt att lägga samt kan läggas även ganska låglutande tak.

S
oceanis skrev:
Det märkliga började i att SBH ansåg att TS hade köpt en skit panna när TS i själva verket har en mycket avancerad panna som håller mycket tätt och är lätt att lägga samt kan läggas även ganska låglutande tak.
missuppfattning där, är ju en lerpanna. skit panna för den jävlas

Redigerat av moderator:
SBH skrev:
missuppfattning där
Ok vad menar du då med "skitgrejor" som du skriver i ditt inlägg? Och att det ska vara "riktiga" lerpannor...

Redigerat:
S
oceanis skrev:
Ok vad menar du då med "skitgrejor" som du skriver i ditt inlägg? Och att det ska vara "riktiga" lerpannor...
skitgrejer för dom jävlas. tycker du det där är betong?

SBH skrev:
skitgrejer för dom jävlas. tycker du det där är betong?
Är det inte dax att du börjar läsa vad du själv skriver. Du svarade på ett inlägg om att pannan var en avancerad panna med att säga den var skit och att det skulle vara riktiga lerpannor.

Jag har hela tiden hävdat att det är en lerpanna så dina påhopp om att betong verkar ju imbicilla.

Omt en Nova panna skulle djävlas beror det inte på pannan utan på den som ska lägga den eftersom den äe en mycket enkel panna att lägga och få tät.

Dra inte en massa skit nu för pannan har jag egen erfarenhet av och har full kolm på.

• Gilla
1
  • Laddar…
S
oceanis skrev:
Är det inte dax att du börjar läsa vad du själv skriver. Du svarade på ett inlägg om att pannan var en avancerad panna med att säga den var skit och att det skulle vara riktiga lerpannor.

Jag har hela tiden hävdat att det är en lerpanna så dina påhopp om att betong verkar ju imbicilla.

Omt en Nova panna skulle djävlas beror det inte på pannan utan på den som ska lägga den eftersom den äe en mycket enkel panna att lägga och få tät.

Dra inte en massa skit nu för pannan har jag egen erfarenhet av och har full kolm på.
får inte bli sur bara för att jag dyxlexi

SBH skrev:
får inte bli sur bara för att jag dyxlexi
Inte sur :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.