Tak & Vind
Anders Gunnarsson: Njao, jag ska alltså bara ersätta ett par trasiga. Och de 42cm passar inte ihop med de 37cm som ligger där nu. Så måste försöka hitta några med samma dimensioner.
ivarssonivar: Anledningen att det läcker in är troligen inte på grund utav felaktig konstruktionen utan att såna tak med papp eller duk håller i ca 30-35 år så dit borde vart bytt för länge sen.
ivarssonivar: [citat] Till en vi mängd snö funkar dom men blir det mycket glider snön av dom vanligare snörasskydden klarar mer snö.
carrera86: Ja det känns som att det är enklast att gå på en kertobalk i måtten 45x400 som jag tänkt från början
Ws1: Kolla extra noga runt rörgenomföringar och ventilation/skorsten ofta är det där det börjar läcka.
Helgon: Som rubriken lyder är jag på jakt efter taktegel som skall vara gult och i många olika nyanser, benäms ibland som mångfärgat och någon skrev klostertegel
se bifogad länk http://www.dinbyggare.se/bilder/upload/10/artiklar/301/Kort96_bild4_grupp2.jpg
Arne999: JAg ska byta tak på huset som idag består av ett lockplank-tak. Jag tänkte behålla det på detta sätt. Den dya konstruktionen kommer bestå av ströläkt på lockbrädorna, diffduk ööver ströläkten och sedan bärläkt, enligt ttillverkarens rekomenndation (t-emballage) Nu är frågan hur jag kan förlänga takutsprånget i samma veva. Ena gaveln måste förlängas , där är utsticket
Norrhyttan: Inget typ sånt här? http://www.byggmax.se/skivmaterial/innertak/innertak-vit-p1026 Jag smällde upp sådant i vår tvättstuga. Billigt och enkelt. Finns säkert mer påkostade alternativ om Byggmax känns för sunkigt.
Forbo: Om ni har luftspalt så gör inte diffussionsöppet underlagstak så stor nytta, det är sant. Luftspalten fyller samma funktion som ett diffusionsöppet tak, så det blir kaka på kaka. Men skadar gör det inte...så det är fritt val:-)
ivarssonivar: [citat] Är det priset bara för en plåt huv eller är det med trälåda under vilket det också måste va?! Är det med trä låda och allt är priset okej är ändå lite jobb dom här färdiga som man kan köpa skulle jag inte köpa då dom är fulla och litar inte på att dom håller tätt.
Bödde: Hejsan! Jag fick en idé som jag vill ventilera med er. På ett av våra hus finns ett aluminiumplåttak som lades på 70-talet. Det ligger på reglar, som i sin tur ligger direkt på det gamla sticketaket. Min tanke är att skruva nya reglar direkt på det gamla plåttaket och sen lägga det nya över. Varför denna idé undrar ni kanske... Tja, jag tänker att det blir dubbelt skydd, alltså
ppalm: [citat] Javisst är det kul när man experimenterar med nya byggsätt på byggherrarnas bekostnad
Micro: Bilderna påminner om mina pannor och det är zanda pannor som jag har.
andi_j: Ok ska kommande vecka bytta hela mitt tak förutsättningar: hus byggt1914 ångspärr, nada blir 1 kupigt Benders Hansa rak ska lägga divorol top ru Bär/ströläkt 25x38 råspont idag ganska mögelangripen taket är inte inspekterbart ändan ut till takfoten men skulle tro att det är värst där idag ingen luftspalt Tänkte sätta in luftspalt utifrån då jag tänkte byta råspont frågor ska
mycke_nu: [citat] Kanske, men jag skulle i alla fall inte byta taket innan det kan konstateras frostsprängningar. Det finns ju papp och bördning under så det kommer ju knappast att läcka in i byggnaden. Börjad det gå sönder dussinvis med pannor så är det förstås en annan sak.
gaia: [citat] så går det till med prickarna: Vid kalla nätter på en kall vind är det kallt. När solen värmer luften utanför så är vindens ytor fortfarande kalla och den strömmande uteluften kondenserar när den kommer in på vinden och det syns oftast just vid ventilationsöppningar. Hos oss var det till och med rimfrost vid takfotsventiler som tinade sen till vatten och sögs in i
dannewig: [citat] Det va lite det ja va rädd för. Blir o jobba med gips puts igen då. Måste vara det smidigaste att putsa upp det med det
isola: Det beror ju lite på vilken tjocklek du användar. Titta evt. också på Maco-Dach eller Bauder PIR produkterna. Båda finns repräsenterat i Skåne.
para: [citat] Jag har också en sån och kapade 4st takplåtar idag utan problem. Tar några minuter per plåt. Körde med en liten smidig Bosch 10.8v skruvdragare
gudden: Hej vi har fritidshus med oljat trätak som börjar se grönt ut pg. grund av att det växer alger (antar jag att det är) samt mossa. Jag undra om någon har ett tips på hur man kan få bort detta. Jag vill inte gåpåig det med högtrycksspruta Har läst en del om Grön-fri men blir inte klok på om det funkar på oljade trätak och om det även tar bort mossa. Tacksam för tips och råd.
andersmc: Om du undrar om du behöver extra asfaltklister, så nej, det behövs inte. Det räcker med den självhäftande klisterranden. Däremot kan du behöva förstärka med klister på vissa ställen, runt genomföringar och så. Om du går in på någon shingel-tillverkares hemsida så brukar där alltid finnas en instruktion. Den kan du studera. Att lägga shingel är skapligt enkelt.
MagicFingers: min bod (från 1920) har lertegel direkt på bärläkten, lite kraftigare sådan. men jag ser ju ut i det fria genom det taket, så tätt är det icke....,
Oldboy: Är det bara jag, el fattas det inte några bilder? (Rättare sagt jag ser bildikoner, men inga bilder, men bara på vissa bilder, 3 bilder visas som de ska ). Det låter på texten som att det skulle kunna vara 3 lärorika bilder så självklart vill man se dem.
KrSp: Satt och kollade lite på Youtube igår där de gjorde tak av glasfiber. Alltså de rullade ut glasfiberväv och sedan rollade de på polyester på det. När det torkat så målade de på nåt som kallades topcoat. Samma princip som en glasfiberbåt alltså. Är detta något som finns i sverige? Jag kan iallafall inte hitta något. Jag tror nämligen att detta skulle vara perfekt för mitt
Avemo: Är befintliga pannor i bra skick så är det inga problem att återanvända. Det går som sagt att hitta begagnade pannor på blocket. Eftersom du inte behöver till ett helt tak går det att transportera dem själv också. Har du tur så står det någon identifierande text på baksidan. I annat fall får du mäta dem och jämföra på plats för att se om eventuella blocketpannor passar.
KnockOnWood: [citat] Ja, Julas bredaste är 2 meter. Men jag tycker deras konstruktion verkar bättre, för den har en "droppkant" så regnet inte rinner ner längs hela utsidan. Men det skulle vara intressant att få höra vad ett tak från Designtak skulle kosta. Du kan väl kolla med dem och berätta :) PS Men det är ju skillnad mellan polykarbonat och härdat glas också.
hantverkare1: Se till att dom specar vilken papp det ska vara. Finns en del som använder bla YAM2000 vilket är fel. YAP2200 eller bättre ska det vara
ivarssonivar: [citat] Papp och duk håller i 35-45 år brukar man räkna med att tänkas på med duk är att det blir lätt hål i den då dom oftast är tunna. Dubbelfalsad bandtäckning är snyggt och förutom eventuell målning håller det minst 70 år och 100 år med bra under håll men kostar lite mer.