2 395 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Fästa pannor enligt anvisning???
Ska sätta pannor imorgon och har läst manualen så ja vet vad tillverkaren säger men....inga pannor som låg på taket va fastsatta och alla låg på plats efter vem vet hur många år och oväder...känns ju som att det är väldigt överdrivet att sätta två rader vertikalt och två horisontellt+ var tredje panna...
Så frågan är om man kan bortse från rekommendationerna något.. Taket ja börjar med har 20 gradig lutning och ja lägger novapannan kan tilläggas
Så frågan är om man kan bortse från rekommendationerna något.. Taket ja börjar med har 20 gradig lutning och ja lägger novapannan kan tilläggas
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Är nog inga fara om du strunta i skruvning ofta snickarena också struntar i att skruva (där jag bor). Men bor man det de blåser mycket som tillexempel vid kusten är det ju viktigt att skruva.
Jag fick ett gäng ned nockpannor utanför köksfönstret vid en av de lite mer blåsiga kvällarna i höstas, de trasiga pannorna kostade långt mer än skruv/spik för fastsättning, och så fick jag gå upp på taket i ett mindre roligt väder.MathiasS skrev:
Jag hade ju "bara" missat att sätta fast de 10 sista nockpannorna...
Jag bara undrar, jag har köpt en hög med rostfria krokar för fastsättning men säkerligen inte så det räcker till alla enligt anvisningen.
Nockpannorna kommer bli fastskruvade sedan vet ja ju inte när man kan börja slarva. Misstänker att det är flackare tak som är mest lämpade för slarv
Nockpannorna kommer bli fastskruvade sedan vet ja ju inte när man kan börja slarva. Misstänker att det är flackare tak som är mest lämpade för slarv
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Nockpannor SKA spikas/skruvas.
Skulle du missa någon eller par av resten är det inte hela världen.
Jag brukar faktiskt skruva som man ska enl anvisningarna men skulle jag missa någon knallar jag knappast upp på taket igen.
Av alla tak jag bytt, ca 50 st så tror jag inte att något varit fäst enl anvisningarna
Skulle du missa någon eller par av resten är det inte hela världen.
Jag brukar faktiskt skruva som man ska enl anvisningarna men skulle jag missa någon knallar jag knappast upp på taket igen.
Av alla tak jag bytt, ca 50 st så tror jag inte att något varit fäst enl anvisningarna
Klicka här för att svara