21 792 läst ·
22 svar
22k läst
22 svar
Lyfta upp hanbjälke
Tyvärr blev det fel på dimensionen på högbenen. Det rätta skall vara 50x150. Troligtvis har nya stödben spikats på där rummet rummet är inrett.
Taklutning är 27 grader, och takpannorna har tidigare bytts ut från tegel till betongpannor. Huset ligger i Sundsvall, och naturligtvis kan det bli en hel snö ibland.
Taklutning är 27 grader, och takpannorna har tidigare bytts ut från tegel till betongpannor. Huset ligger i Sundsvall, och naturligtvis kan det bli en hel snö ibland.
Har exakt samma problem, men jag skulle helst vilja bli av med hanbjälkarna helt och hållet. Grannen gjorde så i sitt vindsbygge. Summa summarum, måste nog anlita en ingenjör som kan räkna på hållfasthet. Grannen gjorde så, och de krafter hanbjälkarna tog upp flyttades över till högbenen genom att förstärka dem med konstruktionsvirke samt limträ förstärkning av de kritiska högbenen. Ganska dyrt, men enda sättet att göra det "rätt".
Vi har gjort en sådan ombyggnad av våra takstolar, lyft hanbjälken (som då var en mellanbjälke!) ca 2 m.
Så här gjorde vi
För att få den stabilitet som krävdes i vårt fall, så fick vi spika på förstärkningar på takstolarnas överarmar. I vårt fall var dimensionen 45x170 från början och vi spikade på 2 st 45x170 på varje överarm. Detta såklart efter samråd med de som levererat våra takstolar.
Så om du skall höja armen endast 15 cm, så borde detta fungera för dig.
Så här gjorde vi
För att få den stabilitet som krävdes i vårt fall, så fick vi spika på förstärkningar på takstolarnas överarmar. I vårt fall var dimensionen 45x170 från början och vi spikade på 2 st 45x170 på varje överarm. Detta såklart efter samråd med de som levererat våra takstolar.
Så om du skall höja armen endast 15 cm, så borde detta fungera för dig.
Berätta lite mer om er ombyggnad.Tog ni bort hanbjälken helt?Taklutning?Satte ni dit en trapp?Några andra specifika problem som ni stötte på?Osv,osv.Blir glad för all info jag kan få eftersom jag är i full färd med att bygga vår övervåning.
Vi bygger nytt hus, men de levererade takstolarna (mansard) hade inte gjorts så som vi ville ha det. :-[
De nämnda takstolarna sitter i vårt vardagsrum, där vi skall ha öppet upp till övervåningen (5,40 m), fast vi ville ha kvar synliga bjälkar.
Nu så hade vi fått vanliga mansardtakstolar som är avsedda för att man skall kunna inreda en övervåning, alltså fanns det en golvbjälke längst ner. Denna golvbjälke ville vi nu flytta upp ca 2 m så att den hamnade 60 cm från det färdiga taket. Vi tog kontakt med vår lev och fick anvisningar på hur vi skulle gå tillväga. Det var bara att "styva" upp överarmarna med 45x170 virke på båda sidorna, så nu är deras totaltjocklek 135x170.
Sedan har vi klätt in dem med timmerpanel, så nu ser det ut som riktiga stockar som hänger där. Blev bra till slut. ;D
De nämnda takstolarna sitter i vårt vardagsrum, där vi skall ha öppet upp till övervåningen (5,40 m), fast vi ville ha kvar synliga bjälkar.
Nu så hade vi fått vanliga mansardtakstolar som är avsedda för att man skall kunna inreda en övervåning, alltså fanns det en golvbjälke längst ner. Denna golvbjälke ville vi nu flytta upp ca 2 m så att den hamnade 60 cm från det färdiga taket. Vi tog kontakt med vår lev och fick anvisningar på hur vi skulle gå tillväga. Det var bara att "styva" upp överarmarna med 45x170 virke på båda sidorna, så nu är deras totaltjocklek 135x170.
Sedan har vi klätt in dem med timmerpanel, så nu ser det ut som riktiga stockar som hänger där. Blev bra till slut. ;D
Jag var oxå tvungen att trolla bort hanbjälkarna. Jag tog hjälp av en ingenjör som kom fram till att en h balk i nocken samt förstyvning av högbenen med 194-45 skulle klara biffen, så nu ligger det 3 h-balkar , ligger upplagda på gavlarna samt 2 skorstensstockar samt 75- 145 + 194-45 som högben.
Klicka här för att svara