Hej.
Vi bor i radhus från år 2008 och samfälligheten har fått erbjudande om montering av snörasskydd till ett förmånligt pris. Frågan är bara vad som krävs om vi skaffar snörasskydd. I nuläget så rasar det ju ibland ner stora tunga massor av snö och risken finns att snörasen också kan dra med sig tegelpannor ner. Men!! Om vi skaffar snörasskydd, måste vi då klättra upp på taket och skotta bort snömassorna som samlas där eller kan man låta det ligga där och långsamt smälta bort? Eller klarar inte taket av den tyngden? Vi har ett väldigt högt hus och vi kan omöjligt komma upp på taket för att skotta. Så om vi inte har möjlighet att komma upp och skotta, är det då bättre att avstå från snörasskydd??
Jättetacksam för svar!
Mvh Jossan
Vi bor i radhus från år 2008 och samfälligheten har fått erbjudande om montering av snörasskydd till ett förmånligt pris. Frågan är bara vad som krävs om vi skaffar snörasskydd. I nuläget så rasar det ju ibland ner stora tunga massor av snö och risken finns att snörasen också kan dra med sig tegelpannor ner. Men!! Om vi skaffar snörasskydd, måste vi då klättra upp på taket och skotta bort snömassorna som samlas där eller kan man låta det ligga där och långsamt smälta bort? Eller klarar inte taket av den tyngden? Vi har ett väldigt högt hus och vi kan omöjligt komma upp på taket för att skotta. Så om vi inte har möjlighet att komma upp och skotta, är det då bättre att avstå från snörasskydd??
Jättetacksam för svar!
Mvh Jossan
Är inte taket korrekt dimensionerat, konstruerat och byggt så kan det mycket väl komma att krävas att skotta tak en hel del snörika vintrar om all snön ligger kvar.
Men är det byggt enligt normer ska det nog väldigt väldigt sällan bli tvunget att skotta. Säg var 20:e, 50:e år eller något sånt.
Någon kanske vet hur man lagt snölasten/snözonerna i förra omgången av normer...?
Om man har valt 100-års-snö eller något i den vägen?
Men är det byggt enligt normer ska det nog väldigt väldigt sällan bli tvunget att skotta. Säg var 20:e, 50:e år eller något sånt.
Någon kanske vet hur man lagt snölasten/snözonerna i förra omgången av normer...?
Hej. Hur menade du med snölasten / snözonerna? Hur vet man om taket är byggt enligt normer?Mikael_L skrev:Är inte taket korrekt dimensionerat, konstruerat och byggt så kan det mycket väl komma att krävas att skotta tak en hel del snörika vintrar om all snön ligger kvar.
http://sv.wikipedia.org/wiki/TakstolJossan81 skrev:
Man har delat in landet i snözoner (eller kanske snölastzoner). Och när hus byggs så måste det konstrueras för att klara snölasten i sin zon.
Stockholm har t.ex. zon 2.0
Och denna snölast är ju inte gripen ur luften, utan meteorlogisk statistik ligger bakom. Man har inte valt snölasten så den uppnås varje vinter, utan statistiskt sett ska det endast ske någon vinter då och då.
Har man valt 100-års-väder så ska det statistiskt sett ske ungefär en gång per 100 år. (Men jag tror inte att man valt så extremt värde, ty det ska vara en god avvägning mellan kostnaden att bygga husen och kostnaden och besväret att vissa vintrar ta ner lite snö.)
Man ska normalt inte behöva misstänka att huset inte är byggt enligt normer när det gäller sådär nya hus.
Men är man osäker får man helt enkelt rota fram ritningar och ev beräkningar, alternativt mäta på det befintliga och låta en byggnadsingenjör räkna på det.
Stockholm har t.ex. zon 2.0
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och denna snölast är ju inte gripen ur luften, utan meteorlogisk statistik ligger bakom. Man har inte valt snölasten så den uppnås varje vinter, utan statistiskt sett ska det endast ske någon vinter då och då.
Har man valt 100-års-väder så ska det statistiskt sett ske ungefär en gång per 100 år. (Men jag tror inte att man valt så extremt värde, ty det ska vara en god avvägning mellan kostnaden att bygga husen och kostnaden och besväret att vissa vintrar ta ner lite snö.)
Man ska normalt inte behöva misstänka att huset inte är byggt enligt normer när det gäller sådär nya hus.
Men är man osäker får man helt enkelt rota fram ritningar och ev beräkningar, alternativt mäta på det befintliga och låta en byggnadsingenjör räkna på det.
Det är sant som de skriver, men det är inte enbart i vilken zon fastigheten är belagd som avgör. Taklutningen är även den en viktig faktor. Ett snörasskydd kan jämföras med att taklutningen minskas, vilket kräver starkare konstruktion.
Men som tidigare sagt, se över ritningar och om det finns tillgängligt även beräkningar. Chansen finns att möjlighet till snörasskydd finns inräknat.
Men som tidigare sagt, se över ritningar och om det finns tillgängligt även beräkningar. Chansen finns att möjlighet till snörasskydd finns inräknat.
Normen bygger på att det vart 50 år är mer snö än taket tål så ibland får man skotta för att undvika haveri.Mikael_L skrev:Är inte taket korrekt dimensionerat, konstruerat och byggt så kan det mycket väl komma att krävas att skotta tak en hel del snörika vintrar om all snön ligger kvar.
Ja om du frågar om vad jag tror så tror jag inte att ni måste skotta varje år. Men något år emellanåt när det kommit väldigt väldigt mycket snö under vintern, som inte heller tinat bort med jämna mellanrum utan ligger kvar så kan det kanske behöva skottas.
Vi har ju haft ett par vintrar med ovanligt stora snömängder här de senaste åren. Och ett flertal tak har ju störtat samman också.
Men mig veterligen har inget tak på småhus, villa, radhus osv rasat ihop, utan taken som inte hållt har varit på idrottshallar, skolar, affärscentrum osv, dvs stora tak där konstruktören har fått kämpa för att få ihop hållfastheten pga de stora takytorna.
Själv har jag tänkt sätta snörasskydd på en del av vårt tak, och jag kommer inte bekymra mig det minsta med att kolla något map hållfastheten.
Och jag kommer inte heller att skotta taket utom ifall det är kopiöst mycket snö där, mer än vad man nästan trodde var möjligt.
Ja det är alltså vad jag tror.
Men vill du inte lita på "tror" så snackar du med en konstruktör.
Eller kanske Fredrik Skoglund som skrev här nyss har lite bättre koll. Han verkar ju i alla fall ha lite koll på dimensioneringsgången.
Vi har ju haft ett par vintrar med ovanligt stora snömängder här de senaste åren. Och ett flertal tak har ju störtat samman också.
Men mig veterligen har inget tak på småhus, villa, radhus osv rasat ihop, utan taken som inte hållt har varit på idrottshallar, skolar, affärscentrum osv, dvs stora tak där konstruktören har fått kämpa för att få ihop hållfastheten pga de stora takytorna.
Själv har jag tänkt sätta snörasskydd på en del av vårt tak, och jag kommer inte bekymra mig det minsta med att kolla något map hållfastheten.
Och jag kommer inte heller att skotta taket utom ifall det är kopiöst mycket snö där, mer än vad man nästan trodde var möjligt.
Ja det är alltså vad jag tror.
Men vill du inte lita på "tror" så snackar du med en konstruktör.
Eller kanske Fredrik Skoglund som skrev här nyss har lite bättre koll. Han verkar ju i alla fall ha lite koll på dimensioneringsgången.
Redigerat:
Installerade snörasskydd efter att vi fått altantaket förstört av fallande snö, nu kompletterar vi även framsida då ena bilen fått motorhuven mosad samt att det känns läskigt att ha risken att få dessa massor på sig eller på barnen.
Endast två våningar men snön har bra kraft när den kommer. Skotta tak, nej har inte behövt hittills och det hade varit billigare att ta in ngn än vad dessa två skador kostade.
Har ni så höga hus och risk för snöras är ni ändå skyldiga att skotta nu utan skydd, då det kan innebära fara utan skydden.
Endast två våningar men snön har bra kraft när den kommer. Skotta tak, nej har inte behövt hittills och det hade varit billigare att ta in ngn än vad dessa två skador kostade.
Har ni så höga hus och risk för snöras är ni ändå skyldiga att skotta nu utan skydd, då det kan innebära fara utan skydden.
Precis samma erfarenhet här! Förra vintern när det kom så jäkla mycket snö i stockholmsområdet fick jag dels ett par hundra kilo snö/is-blandning över bilen i mellandagarna när första tö-perioden kom, som knycklade till både tak och motorhuv, detta trots att vi har balkong över entrén på den sidan av huset som sticker ut åtminstone 150 cm. Men det stora mängden snö och att det är ett högt hus (2 våningar, 45 graders takvinkel) gjorde att snömassorna fick sån fart att de flög långt ut från fasaden. Det kvaddade naturligtvis även det stackars plasttaket på baksidan. Dock klarade sig den sidan med snörasskydd finfint, trots de stora mängderna.Hubbe2 skrev:Installerade snörasskydd efter att vi fått altantaket förstört av fallande snö, nu kompletterar vi även framsida då ena bilen fått motorhuven mosad samt att det känns läskigt att ha risken att få dessa massor på sig eller på barnen.
Så jag skulle absolut säga att taket kommer palla att snön ligger kvar om ni investerar i snörasskydd. Dessutom är det en säkerhetsinvestering för alla som kan komma att röra sig runt huset. (Och, om man ska vara sån, så är man som fastighetsägare skyldig om någon skulle skadas av nerfallande snömassor eller annat på tomten).
Grannen HADE snörasskydd.
När våren kom åkte snö, skyddet, pannorna och läkten all världens väg.
Jag fick tips på ett byggvaruhus att man kan sätta fotsteg på andra pannraden för att minska rasrisken precis över entre och garage.
Fredrik
När våren kom åkte snö, skyddet, pannorna och läkten all världens väg.
Jag fick tips på ett byggvaruhus att man kan sätta fotsteg på andra pannraden för att minska rasrisken precis över entre och garage.
Fredrik
Mina föräldrars hus har inga snörasskydd och plåttak. Ibland på våren så kunde det komma ett rejält brak då flera hundra kilo snö och is rasade ner från taket. Lyckligtvis har ingen kommit ivägen.
Alltså, skaffa snörasskydd.
Alltså, skaffa snörasskydd.