I
ivarssonivar: Vet inte exakt bästta är att du pratar med dom som ska göra kan bli olika lösning berodde på vilken tak du väljer.
5 svar · 8,1k läst
·
M
maddish: Absolut ska ni ta in en besiktningsman. Inte pga att arbetet är felaktigt för det ser bra ut. Utan för att det inte finns ett förtroende mot entreprenör. Tätning runt genomföring kan man göra när man ska lägga pannorna där, helst direkt när man dukat men inget som e problem om vädret håller sig. Sånt kan man ta upp med hantverkaren istället för att posta här och få tusen olika
2 svar · 2,0k läst
·
R
rony: Hur gör man för att sala på takstolar utvändigt (sadeltak) och få en hållbar konstruktion? Huset har inredd övervåning med ett mindre tillgängligt utrymme under nock, höjd 1 m bredd 1 m. Om man har tagit bort befintlig råspont och sedan bygger på takstolar på ovansidan med 45x120 till exempel. Gavlar är uppreglade och har en liggande 1 1/2" x 5" (38 x 127 ) överst. Takstolar är 1
4 svar · 19,2k läst
S
svetsnisse: [bild] Såhär blev det. Använde inte gångjärn eftersom det blev ett mer gediget bygge än planerat och om man behöver passera emellan staket och bygget, så kan man skruva loss den från väggen ganska snabbt i 2 delar. Nu återstår plåttak och en dörr. Tips på hur jag ska bygga en dörr? Öppningen är ca 2m bred.
8 svar · 5,1k läst
·
I
ivarssonivar: [citat] Du får det intet tätt utan en platt plåt som går ända till nocken sen om du kan göra en själv, köpa någon färdig variant eller tar in plåtslagare är upp till dej.
1 svar · 2,1k läst
A
Arne999: hehe ok, kör på nån klippvariant då
3 svar · 4,8k läst
·
A
Arne999: undrar också hur man lägger takfotsplåten runt ytterhörnet, hur blev det tillslut?
1 svar · 4,1k läst
J
JOW: Det är nog ingen fara om det råkar bli samma nivå på två rännkrokar i följd, huvudsaken att fallet i det stora hela finns. Om det står kvar 1-2mm vatten in rännan gör inget. Sen när det blir skräp i rännan så blir det lite si o så iaf. Och så håller jag med MatiasS, ha något rakt att kolla pannraderna med. Men även rakt kan vara snett, det kan vara en rät linje som lutar.
3 svar · 2,6k läst
I
ivarssonivar: [citat] Ja det är så man ska göra.
3 svar · 1,4k läst
I
ivarssonivar: Det är inget stuprör det är gjort av och du ska absolut inte kappa av det. Borra eller såga ett hål så du får i dit röret såga inte i plåten! Stick upp röret så lång det går utan att det går upp längre än plåt röret på utsidan sen tätar du med fog från insidan så det blir tätt köp en bra fog som essve fog köp ingen billig dom är inte bra. Du kan även ta av kineshatten
1 svar · 8,4k läst
·
H
HenrikP: Tack för ditt tips! Jag bad snällt, och de byter pannorna om två veckor när de gör ett annat hus i området.
2 svar · 3,9k läst
·
Corpes
Corpes: Det är ett gammalt oisolerat garage från 60-talet med papptak som är lagt på trä/osb-skivor. Dom i sin tur sitter spikade i takreglar. Inifrån sett så var det isolering mellan trä/osb-skivorna och gipsskivorna (innertaket). Hoppas det blev lite tydligare, jag har tyvärr inte tillgång till kamera just nu.
2 svar · 2,9k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Det är egentligen inget konstigt med taket, om det ser ut ungefär som på bilderna du länkade till. Det är ju ett vanligt valmat tak, som det finns massor av http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/118396-bygga-altan-med-tak.html Finns massor med bildexempel om du googlar på 'valmat tak'.
10 svar · 4,8k läst
D
SBH: [citat] då papptillverkarna har olika regler om man får spika eller "häfta" så hjälper icke boverket. dock väljer många att häfta då det går snabbare och det brukar alltid glesas efter man lagt våderna.
8 svar · 1,9k läst
H
hempularen: Kattpiss lukten kan nog vara ungefär vad som helst. Det mest uppenbara är givetvis att det faktiskt funnits en katt där som inte varit rumsren. Sådan lukt kan vara väldigt svår att bli av med. Avlopp har en lite speciell lukt, som jag inte skulle klassa som kattpisslukt. Däremot så tror jag att vissa fall av röta kan lukta lite så.
5 svar · 1,2k läst
G
gimmok: Tack för era svar, då blir det byte även där!
3 svar · 878 läst
·
I
ivarssonivar: [citat] Exakt det som jag menar stjärnklart går det att återanvända dom men då får du upp och bytta pannor om 10-25 år och inte läckt och papp. Sen vill man hålla på så kan man kanske återanvända läkten också sen om man sen har riktig tur kanske till och med spikarna.
24 svar · 2,2k läst
·
M
Mattias-87: Ytpapp ska i ditt fall ligga i fallriktningen. Man ska alltid försöka lägga ytpapp tvärs över råsponten
2 svar · 2,3k läst
D09
D09: [citat] Bra när företagarna tar ansvar, visar goodwill och återkopplar - även om det var lite sent ;) ( se datum ) En olycka händer lätt och kan förstå snickarnas magkänsla när när regnet kommer och man inser att taket inte är täckt 🙀 En viktig del är att stå upp för sina misstag:)
43 svar · 18,3k läst
MathiasS
MathiasS: Klart man ska kunna inspektera utan att ta fram sågen, regler finns det väl knappast om detta, ibland får man bygga hur dumt som helst.
1 svar · 3,2k läst
A
Arne999: Ok då får det bli vit !
3 svar · 2,2k läst
Demmpa
Demmpa: Här är lite info ang rivning av eternit (asbest) http://www.av.se/teman/Asbest/Risker_med_asbest/?AspxAutoDetectCookieSupport=1 http://www.av.se/teman/Asbest/Asbestblanketter/AnsokanAsbest.aspx http://asbest-sanering.se/far-man-sanera-asbest-sjalv https://www.hoganas.se/sv/Invanare/Bygga-bo--miljo/Renhallning/Farligt-avfall/Asbest-och-eternit/ OT. En tidningsartikel om en rivning som gick snett
2 svar · 2,7k läst
J
SBH: skall väl gå. blir jävligt om du har klisterkant på både under och över. men skall funka ändå. gör det mycket försiktigt med våden.
1 svar · 799 läst
B
b8q: Heh, din hantverkare kanske hade gett någon en sån där tokdyr offert, som han inte räknat med att få, men OM han mot förmodan fick den så tjänar han rejält med pengar. Och så tackade kunden ja!
8 svar · 3,6k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Precis så jag menar! KISS = Keep it simple, stupid :) [citat] Ja men vilket mått? Du måste ju ändå räkna/mäta fram måttet! Att hålla läkten på plats medan man spikar har väl aldrig varit något problem?
17 svar · 5,7k läst
D
Dekker: Ett par år sedan när jag beställde en avståndsmätare + stativ från Tyskland och skulle ha det levererat till en jag känner i Uppsala. Addressen var typ Namn nånvägen 123 Postnummer Uppsala Sverige Svenska posten lyckades inte hitta uppsala....eller så har jag missförstått hur man ska skriva adresser på försändelser i Sverige, har varit så dum i huvudet som har trott att de flesta
56 svar · 15,2k läst
·
larsbj
larsbj: Här är två som jag tycker är bra i synnerhet den andra. http://www.traguiden.se/ http://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering
1 svar · 788 läst
L
SBH: om du lägger tumstocken i dalen. vars är linjen efter den då? mitt i hängränner eller på sidan?
25 svar · 19,3k läst
·
V
vectrex: Har du ett låglutande tak så går väl SAM 238 bort då den bara får läggas ned till 14 graders taklutning, gissar att du har mindre lutning än så. Således bara 3 graders alternativet kvar. Sen hade jag aldrig snålat och kört med YAM2000 papp som underlagspapp. Den är kass, går sönder bara du tittar på den (nästan). Kör med YAP2200 istället. Alternativt en modernare underlagsduk
1 svar · 5,5k läst
Norrhyttan
Norrhyttan: Om det finns olika kvaliteter hos Byggmax förklarar det kanske varför vissa kan dansa lindyhop på det utan problem, medan andra inte ens kan åla sig fram utan bucklor. Jag har definitivt den tunnare.
24 svar · 13,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.