Tak & Vind
kladde: Tack kromo. Jo det är nog spackel som sticker ut. Jag får se hur jag ska göra.
Klicka: Funderar på hur man förbereder att råsponttak för läggning av takpannor. Hur ska det se ut vid nocken? Ska ska det vara trekantslist där också, hur gör man? Ska vindskivan framför nocken vara lodrät? Heter det för övrigt vindskiva, den framför nocken? Skulle behöva se konstruktionsexempel på hur man brukar göra, någon som vet var jag kan hitta sådant? Det är väl mest kring
pelpet: Byggnadsställning är inte helt fel att ha. Förutom att det kan vara skönt att slippa slå ihjäl sig så underlättar det arbetet. Begagnade byggnadsställningar har väldigt högt andrahandsvärde, så om man köper en begagnad ställning på blocket och sedan säljer den vidare så kostar den inte särskilt mycket att äga.
zeltber: Ett annat ingångsvärde är att jag sannolikt kommer att montera en del solceller på taket. Jag gissar att det är lättare att göra fuktsäkra monteringar på papptak?
ows: De flesta verkar överens om att överlapp i takfallets riktning ska vara 150mm. Överlapp i andra riktningen 40-80mm.
Christian Ek: Idag har vi vävtak i Vardagsrum och skivor(?) som tak i köket. Nu har vi rivit en vägg mellan kök och vardagsrum och skall riva ner spännvävstaket i vardagsrummet för att göra det enhetligt. Vi hade tänkt fortsätta lägga samma tak som finns i köket men vi hittar inte vad det är för sorts skivor eller vart man kan få tag på dem.. Tacksam för hjälp att identifiera skivorna som är
xarg: Jag har ett hus från -76 och undrar vad jag har för slag kondensskydd mot vinden. Sett nerifrån har jag innertak, dikt det har jag vad jag bäst kan beskriva det som råsponten som är under ett yttertak. Samma princip. I mellan dom 2 har jag en svart folie av något slag. Om man tar en bit och gnider den lite så ser man att den är uppbyggd i 3 lager, tunna tunna filmer... glänser nästan
gflygt: Jo, jag tänkte först på limträ, men då måste jag riva taket o bygga ihop igen. Provade att sätta en hanbalk, som jag tänkte, och den blir 167cm lång. Sätter jag den så långt ner som möjligt blir den 220cm. Jag vet inte om det gör så stor skillnad? Provade med en planka i samma vidd, som jag tänkte använda, så lång ner det går, och faktum är att det blir mer estetiskt, om nu
hempularen: Om taket är såpass nytt som 2008, så bör det inte vara någon risk att hela taket skall behöva bytas ut. Så som du beskriver det så är det troligen inget fel på underlagsduken (ännu). Utan en takfirma fixar det där ganska snabbt. Annars kan det vara ett utmärkt tillfälle att få leka med en skylift, finns att hyra.
Krille4: [citat] Min uppfattning är att marknaden är en "djungel" och att både priserna och produkternas kvalitet varierar mycket. Jag vände mig t ex både direkt till tillverkaren av en modell (som jag inte valde) och även till återförsäljaren. Tillverkaren lämnade garanti även om jag monterade själv men återförsäljaren krävde att en fackman monterade för att garantin från tillverkaren
carrera86: Gammaldags pannplåt läggs ju direkt på rote/takpapp utan läckt, luftspalten har du ju under roten.
larsbj: Jag brukar bygga skjutportar med bara två längsgående reglar en överst och en en bit från nederkant tex 45x120.
thomasx: Jo, plåten är tät, och du bör ha riktig takpapp under plåten, med dold spikning. Lägg spalt, eller isolera med sprutad polyuretan ;) Så gjorde jag, med PU sprutad från insidan.
avindal: Jag har precis rivit bort vårt gamla tak från 1963 och vi hade väldigt mycket spår efter djur under pannorna: nötskal, getingbon m m. Jag kommer att montera fågellister nu - kostnaden och arbetsinsatsen är försumbar.
para: Det hade inte räckt att bara kröka spikarna på råspontens insida då? Eller var det inte så långa spik kanske?
Totte_S: Den samlade erfarenheten av tegelpannor, och en av de stora fördelarna är väl att livslängden är enastående. Mina takpannor var nog bara runt 60 år när vi byggde om. Där låg ett stort antal gamla svenska märken blandat. Jag behöll ett lokalt fabrikat och kompletterade med pannor somrarna var 40-50 år. Det är mina erfarenheter. Med det vill jag säga att jag tror att de
Drömhus2012: Jo, men jag kan inte dra mig till minnes att jag sett luftningsreglarna tvärs takbjälkarna i träguiden men å andra sidan har jag inte letat heller då det inte varit aktuellt för mig. 45x45 ska ju hålla uppe taket plus snölast mellan bjälkarna. Jag är ju dessutom lekman i frågan. :) Förresten så blir det inte någon besiktning heller eftersom du skulle göra jobbet själv om jag
Robert 75: [citat] Var nästan det jag misstänkte...tackar Johan!
ivarssonivar: [citat] Att specialbeställa hem den special plåt läkten tar troligen längre tid än att bara lägga strö och bärläkt av trä.
klippor: Är det någon här som har använt nämnda produkt? Är intresserad av att sänka temperaturen i min 70-talsutbyggnad med låglutande tak med asfaltpapp.
verktygsgurun: Ni hade rätt.....läge o skaffa en Van Mark kantvik...😄
ivarssonivar: Gogglar du Clix plåtak kommer det upp en massa om dom även andra trådar på byggahus vilket det finns ganska många av.
hempularen: Som sagt färdigtillverkade takstolar är förvånansvärt billiga. Och de brukar levereras med cerifierade konstruktionsberäkningar.
Enk Projektet: Trä rör sig....tror du kommer att få lägga måååånga timmar på att först leta och sedan åtgärda.....
CharlottaB: En liten fråga till! Behöver jag tvätta av mina smutsiga, gamla betongpannor med något specialmedel för att få nockbandet att fästa ordentligt? För den är väl självklistrande?