Hej

Jag känner mig helt unikt dum, jag måste ha missat någon viktig instruktion.

Jag har bockat alla mina rännkrockar till taket, enligt beskrivning, jag tror det blev bra. Jag ritade en linje med 5 cm fall över mina 18 krokar, fallet känns prima.

Men nu när jag ska fästa dem i råspontstaket, då kan jag ju inte sätta alla krokar lika långt in på taket, för då kommer de ju inte bara olika högt, utan även olika långt ut från takfoten. Således måste jag ju också förskjuta djupet (vilket rimligtvis känns ungefär som lika långt avstånd som fallet, fast i omvänd ordning).

Det måste ju finnas ett tankesätt, eller någon extra linje jag borde ha ritat. Eller ska man snörslå ovanpå taket?

Jag ser ju på krokarna om jag testmoterar dem att fallet kan bli jättefint om de monteras lite förskjutet, däremot vill jag ju inte gå och mäta på allihop enskilt, då blir jag ju aldrig klar, eftersom det totalt är 18 x 4 krokar. :)

Tack så mycket!

Jag fattar inte riktigt problemet.
När jag monterat mina krokar så har jag alltid satt dem så långt in/upp mot råsponten som möjligt. Visst är det så att den delen av kroken (den som man sätter fästskruvarna i) som ligger på taket når olika långt upp beroende på bockningen, men det spelar ju ingen roll och är inget som syns sen när takläggningen är klar.

Blir det bra att göra så, man drar upp alla tills vecket tar i råsponten?

Det kanske är så enkelt. Jag vet inte, blev helt matt igår kväll när jag höll på. Men då drog jag ut dem lite, det kanske bara är onödigt krångligt.

Tack :)

Alla ska upp tills vecket tar i råsponten så som man gör drar du ut kroken ändrar du fallet.

Jag blir ändå inte klok. Jag testar och sätter extremerna 1 och 18 intill varandra. 18 är ju inte bara typ 5 cm längre ned, den är också ca 3 cm längre ut. Är det normalt?

Ne något är fel dom är kankse inte bockade korekt.

Hmm, jag har bockat dem själv, så det är säkert knas. Är det vinkeln som är fel eller skulle man ha gjort två bokningar eller nåt?
20140923_162100.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är troligen vinkeln som inte är samma du har två olika längder på kronen? Kontrolera att alla krok har samma vinkel sen monterar du kroken kommer stämma.

Jag tror jag börjar inse att jag inte har förstått hur de ska se ut. Alla tycks vara bockade för lite. Vad är bäst, att bocka om 72 krokar eller dra ut dem lite?

Nu när jag titta på bilden igen så är kroken för dåligt bockade som du sa sen ska ränna lutta utåt lite så om vattnet rinner över gör det de i framkant och inte väggen. Bocka om kroken när man brytter är det svårt att få det rakt.

• Gilla
JonasFapejo
  • Laddar…
tobbew skrev:
Hmm, jag har bockat dem själv, så det är säkert knas. Är det vinkeln som är fel eller skulle man ha gjort två bokningar eller nåt?
[bild]
För att du ska få de lika långt ut ska vinkeln vara 90-taklutningen. Annars får du exakt ditt problem. Däremot kanske du då får flytta ut kroken något centimeter så du får rännan rätt

Överväg nya krok.

Precis som Johan skriver så är det svårt att få dem bra när man "bockar om".

När du skall finna rätt vinkel på kroken, prova att bocka en krok först, tryck i en gavel ordentligt och håll den mot där den skall sitta så får du en bra uppfattning åt vilket håll du behöver justera.

Jäklar vad störigt. 72 krokar som sagt, inte helt avslappnat att slänga och börja om... Jag drar iväg imorgon och lånar bockningsverktyget som jag hade förra gången och ser om det går att lösa. Jag testade att hålla krok 1 och 18 intill varandra och vinklade ned dem till dess att de hängde ut lika långt från taket med mitt ögonmått och mätte då hur långt andra änden ("fästet") hade höjts från råsponten och fick det till ca 3 cm. Så om jag lyckas bocka alla 3 cm till borde det bli bra. I alla fall bra nog att jag nöjer mig.

Men då har jag ju egentligen ingen aning om vad som händer när man bockar en redan bockad krok.

Riktigt störigt återigen... Jag hade tittat på fel sätt hela tiden... Det sitter ju blanka nitar, eller vad det är på båda sidorna om där rännan ska ligga, jag antar nu att de ska ligga i våg. Det var inte så jag tittade förut. Skräp!

Inga problem att bocka om dom kroken du har i rätt vinkel gjort det många gånger.

Ja, bockar du i samma veck så lirar det, värre om man ska ta om så att säga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.