Hej

Jag blir så förvirrad när jag läser alla dokument om taksäkerhet och liknande.
Läser t.ex. denna: http://www.taksakerhet.se/download/23/ Säkra villatak_utskrift.pdf

Jag har en lutande tomt och har två våningar på ena sidan, och en på den andra. På den sidan där det endast är en våning finns skorsten och där måste jag ju se till att man kan arbeta säkert.

Så på ena sidan är det fasadhöjd på ca 5,5 meter och på den andra är det ca 3,2.
Taklutningen är 27 grader.

Jag läser mig till att fasadhöjden mäts vid "lägsta nivå" när det kommer till skyddsutrustning, men lägsta nivå är liksom 15 meter bort från skorstenen, så jag ser inget annat rimligt än att man säger att fasadhöjden är runt 3,5 meter snarare än 5,5. Men det är "sunt förnuft", jag vet inte riktigt om regelverket håller med. Andra delar än skorstenen ser jag ingen orsak att arbete utförs vid.

Hur som helst, dokumentet jag länkar till säger att det ska vara nockräcke på allt med fasadhöjd 3m eller högre.

Det ser ut att vara en absolut sanning enligt min tolkning - och att det har varit det sedan 2008. Men när jag pratar med byggare, byggvaruhus och liknande så säger de att det är extremt sällsynt med nockräcken för "vanliga hus" där det inte är meningen att taket ska vara någon typ av vardaglig arbetsplats.

Vad säger andra?

Tack

Redigerat:
Det du länkar till säger "bör", inte skall. Har du hittat ngt hos Boverket?

EDIT, det du länkar till är väl dessutom en reklambroschyr för ett företag som vill sälja skyddsutrustning till tak ...

Redigerat:
Tack för svar!

Det låter rimligt att det är viss skillnad på bör och skall.
Oavsett reklambroschyr eller ej så hittar jag ett flertal ställen som säger samma sak och som hänvisar till
bbr8:2431

Oavsett, hur ska man tänka?
Jag känner lite så att det vore skönt att ha något att fästa linan i där jag ska vara ovanför garaget, där det alltså är två våningar. Där skulle man ju slå ihjäl sig ungefär om man föll ner. Däremot, man ska ju inte vara där. I bästa fall kanske man tittar till taket en gång om året, så man är ju inte där ofta. Så något sätt att fästa en sele vore ganska trevligt, men att sätta ett långt räcke som sträcker sig efter hela vägen känns kanske lite överdrivet.

Det vore trevligt med kloka argument kring vad man bör sätta upp.

Finns fästen för livlina du kan sätta några såna på taket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.