13 402 läst ·
20 svar
13k läst
20 svar
Snörasskydd - förbättrar eller förvärrar???
I vårt fall med bilen var fallet på snön endast 1,5m då det taket endast är en våning.timmelstad skrev:Precis samma erfarenhet här! Förra vintern när det kom så jäkla mycket snö i stockholmsområdet fick jag dels ett par hundra kilo snö/is-blandning över bilen i mellandagarna när första tö-perioden kom, som knycklade till både tak och motorhuv, detta trots att vi har balkong över entrén på den sidan av huset som sticker ut åtminstone 150 cm. Men det stora mängden snö och att det är ett högt hus (2 våningar, 45 graders takvinkel) gjorde att snömassorna fick sån fart att de flög långt ut från fasaden. Det kvaddade naturligtvis även det stackars plasttaket på baksidan. Dock klarade sig den sidan med snörasskydd finfint, trots de stora mängderna.
Så jag skulle absolut säga att taket kommer palla att snön ligger kvar om ni investerar i snörasskydd. Dessutom är det en säkerhetsinvestering för alla som kan komma att röra sig runt huset. (Och, om man ska vara sån, så är man som fastighetsägare skyldig om någon skulle skadas av nerfallande snömassor eller annat på tomten).
Vi hade inga problem alls med snöras innan vi bytte pannor, nya bender är betydligt glattare än 35år gamla...
Vi har flack takvinkel, endast 18-22°, trots detta ras, men ingen risk att skydden hänger med.
Jag tror att det ska gå bra, men att tro är som säkert bekant - att inte veta.
Bäst vore som sagt att ni ser över ritningar. Genom att husen är så pass nya kanske samfälligheten kan kontakta det företag som byggde husen och rådfråga dem. Det är trots allt en klar fördel att sätta snörasskydd där det finns risk för skador.
Bäst vore som sagt att ni ser över ritningar. Genom att husen är så pass nya kanske samfälligheten kan kontakta det företag som byggde husen och rådfråga dem. Det är trots allt en klar fördel att sätta snörasskydd där det finns risk för skador.
Medlem
· västragötaland
· 1 555 inlägg
Snörasskydd brukar oftast ge vika innan taket ger sej. Bara för att taket klarar en viss vikt betyder det inte att snörasskydd klarar den vikten man får läsa i instruktionerna hur mycket vikt en snörasskydd klarar av.
Tar mig friheten att lyfta denna tråd. Det är ju snart vinter igen 
Är det någon som vet om det krävs byggnadslov för att montera snörasskydd på en befintlig byggnad ?
Kan bestämmelserna för bygglov skilja från kommun till kommun eller finns det gemensamma statliga bestämmelser?
Är det någon som vet om det krävs byggnadslov för att montera snörasskydd på en befintlig byggnad ?
Kan bestämmelserna för bygglov skilja från kommun till kommun eller finns det gemensamma statliga bestämmelser?
Det stämmer att bestämmelserna kan skilja mellan olika kommuner och beroende på vilken detaljplan man har. I tätort krävs ofta bygglov för snörrasskydd men utanför detaljplanerat område är det ofta fritt. Man får helt enkelt kontakta sin kommun och fråga vad som gäller.
Observera att även montering av takstegar kan omfattas av samma regler, dvs man kan behöva söka bygglov för att sätta upp takstege även om det är sotaren som ställt det kravet.
Observera att även montering av takstegar kan omfattas av samma regler, dvs man kan behöva söka bygglov för att sätta upp takstege även om det är sotaren som ställt det kravet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Lukt i rum och dolda fel - Hur gör man?
Försäkringar -
Snörasskydd-felmonterat?
Tak & Vind -
Vattenfall förbättrar infrastrukturen - extremt ineffektivt
Övrigt Off Topic -
Förslag på hur jag förbättrar WiFi-täckningen - helst billigt
Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G -