Byggahus.se
undrar om någon testat medlet Tak GTI som finna att köpta lite vartsans, fungerar det nåt bra? tar det bort sotfärgen på betongpannor? är det alger som gör den svartaktiga färgen kanske?

Jag såg reklam för denna produkt och tänkte testa, är också intresserad att höra om det fungerar

Jobbar med Takvård, Vi har fått göra om flera,flera tak som behandlats med TAK GTI. Om ni tänkt göra det själv, Köp GrönFri, LA Tak Pro eller något annat proffsmärke. Jula har också något som kan funka.Det är viktigt att följa anvisningarna från leverantörerna. Är det tjockt med mossa rekommenderar jag att man tar bort det innan. annars dör det, men ligger kvar på taket. Det bästa är naturligtvis att leja bort det. Få det riktigt gjort med garantier osv. Riktigt billigt faktiskt.

Tim90 skrev:
Jobbar med Takvård, Vi har fått göra om flera,flera tak som behandlats med TAK GTI. Om ni tänkt göra det själv, Köp GrönFri, LA Tak Pro eller något annat proffsmärke. Jula har också något som kan funka.Det är viktigt att följa anvisningarna från leverantörerna. Är det tjockt med mossa rekommenderar jag att man tar bort det innan. annars dör det, men ligger kvar på taket. Det bästa är naturligtvis att leja bort det. Få det riktigt gjort med garantier osv. Riktigt billigt faktiskt.
Du menar att TAK GTI är verkningslöst? Det ser inte ut så när man kollar denna blog.

http://fixarfarsan.se/2011/05/tvatta-taktakpannor-eller-lata-bli.html

Annars är det väl dunken man vill åt så man kan hälla i annat godis och spruta upp med trädgårdsslangen. Praktiskt att slippa gå upp på taket med sån där ryggspruta..

Testade två dunkar Tak GTI förra sommaren. Taket var ordentligt "mossigt" och efter att ha skrapat bort det värsta sprutade jag taket med Tak GTI, efter några dagar såg man att mossan gulnade och nu när snön försvunnit från taket så tycker jag att det är betydligt mindre mossa.

Jag sparade dunkarna och sprutade även på något mossmedel från Granngården och tänkte köra en sväng till för att se om man kan hålla mossan i schack.

S
Gammal tråd, ser jag, men ändå.

Det medel som Tim90 rekommenderar istället för Tak GTI som han avråder ifrån, råkar lustigt nog ha exakt samma verksamma beståndsdel som Tak GTI.

Visserligen kallar de den för ett något udda namn i sitt säkerhetsdatablad, men CAS-numret är exakt detsamma som för den mer kända Alkylbensyldimetylammoniumklorid som de flesta dylika medel verkar bestå av i olika koncentration.
Av de jag tittat på så har Tak GTI högst koncentration, 9%. GrönFri ligger mellan 5-9% och Biltemas variant på endast 3 procent. Biltemas kostar dock bara en tiondel av Tak GTI (om man handlar Tak GTI på billigaste stället).
Eftersom produkterna ändå ska spädas, torde Biltemas funka lika bra, spädd till motsvarande koncentration, och kostar då endast 30% av priset för Tak GTI.

CAS-nr 68424-85-1

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.