5 323 läst ·
8 svar
5k läst
8 svar
Regla för innertak i garage
Snart färdig med ångspärren i garaget så nu tänkte jag börja lägga reglar i taket. Jag undrar vad för metod som rekommenderas? Farsan säger lägg upp dom och spika med spikpistol, så har han gjort i porten där hemma och det står ju 35 år senare...
Jag undrar om det inte blir lite svagt med bara spikar som går rakt, kanske man borde spika lite snett, eller kanske använda träskruvar? Eller en blandning? Taket som det är nu har en massa balkar som går rakt över garaget (botten på takstolarna är det väl), jag tänkte fästa reglarna i 90 graders vinkel mot dessa, med ångspärren mellan balken och regeln. Låter det OK?
Jag undrar om det inte blir lite svagt med bara spikar som går rakt, kanske man borde spika lite snett, eller kanske använda träskruvar? Eller en blandning? Taket som det är nu har en massa balkar som går rakt över garaget (botten på takstolarna är det väl), jag tänkte fästa reglarna i 90 graders vinkel mot dessa, med ångspärren mellan balken och regeln. Låter det OK?
Produkter som diskuteras: "träskruvar"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Jag spikade rakt upp med spikpistol i mitt garage. Om du sätter glespanelen/reglarna på c-c 30cm så blir det inte många kg/spik även om du skruvar upp gips i taket sen. Jag tror dock jag satte två spik i varje fästpunkt.
I mitt hus så skruvade jag dock upp glespanelen, men jag kan inte påstå att jag märkt några skillnader såhär två år senare.
I mitt hus så skruvade jag dock upp glespanelen, men jag kan inte påstå att jag märkt några skillnader såhär två år senare.
Även jag har två st takskjutportar, vardera 3m bred. På mina portar (Hörmann) gick fästena för takskenorna att skjuta fram och tillbaka så jag valde att sätta dem mitt under en takstol och drog långa träskruv upp i takstolens underliggare. Inte för att portarna är så hemskt tunga, men det känns bra med en stabil förankring. Portmotorernas upphängning är dock endast skruvade i glespanelen.
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv
Fäst trä mot trä eller andra material med en bra träskruv. Våra träskruvar finns i olika längder, tjocklekar och gängningar beroende på vad som ska byggas.
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 1 711 inlägg
Jag ska själv regla upp i garage inom kort. Skall sätta takplank (fyra fasade kanter som man alltså INTE spacklar), 90 cm breda. Tänkte därmed regla på cc30 som är brukligt.
Mina takstolar sitter dock på cc 1200, så jag tycker att glespanel 28x70 skulle bli för svajigt med 1,2 meter mellan fästpunkterna. Funderar därför på att regla med 45x45 eller 45x70 istället.
Hur skulle ni gjort? Vilket cc-mått på takstolarna har du DennisCA ?
Mina takstolar sitter dock på cc 1200, så jag tycker att glespanel 28x70 skulle bli för svajigt med 1,2 meter mellan fästpunkterna. Funderar därför på att regla med 45x45 eller 45x70 istället.
Hur skulle ni gjort? Vilket cc-mått på takstolarna har du DennisCA ?
Jag vet inte, garaget blev byggt åt mig såhär långt, står i ritningarna men dom har jag inte med mig. Tippar något åt en meter mellan takstolarna. Materialet för reglarna har jag fått också fast jag tycker det ser lite ut. Farsan sade jag kunde klyva reglarna på mitten och det skulle ändå hålla bra. Jag vet inte.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden