Hej, vi har tittat på ett gammalt hus som vi tyckte var intressant. Dock visade sig huset som är byggt ca 1900, vara i betydligt sämre skick än jag hade trott även i flera av de "bärande" konstruktionerna. T ex var undertaket inte av råspont (som jag hade föreställt mig) utan av någon sorts "omlottlagt" små träbitar, kanske 5-10 mm tjocka. Är det vad som kallas spån? Yttertaket är av tegel och i original, precis som helt säkert undertaket av (?) spån är. Är det någon som vet varför man lade spån? och inte råspont? Billigare? Kan även tänka mig att det gör belastningen på takstolen betydligt lägre? Jag menar att det är tveksamt att det skulle gå att ersätta spånet med råspont och fortfarande behålla teglet, då det nog blir för tungt (?) till en takstol som var förvånansvärt klent dimensionerad. Däremot borde man kunna lägga råspont och sedan plåttak typ Plannja? Det borde väl bli ca samma vikt som spån + tegel? Någon som har erfarenheter och tips om ovan? Buggaren

Det är inget konstigt med att det ligger spån under tegel. Det är vanligt.

Troligen var det ett spåntak från början men i stället för att lägga om det när det var utslitet valde man att låta det vara kvar och lade tegel på.

Här har vi spån, eternit, plåt på ett uthus och spån, tegel på ett annat.

Det är viktigt att teglet är tätt och vill du säkra taket tror jag masonit under teglet på spån är det bästa.

Råspont och papp är nog infet viktmässigt problem jämfört med spån.
Snarare teglet som är ett problem i så fall.

Googla på sticketak så ser du att det nog är ett sådant. Vanligt på gamla hus. Det är ett hästjobb att plocka bort ett sådant, så många bygger nytt ovanpå. Takstolarna är säkert för klena för ett tegeltak, precis som på många andra gamla hus i sverige. Mitt inkluderat, som har svackat lite på mitten. Då tror jag att det inte spelar någon roll om du har råspont eller stickor, utan det är teglet som ställer till det.
Hur länge har huset haft tegel? Har det hållt i tex 50 år borde det klara 50 till. Du kanske kan förstärka takstolarna inifrån och vara på den säkra sidan? Jag röstar för tegel istället för plåt!

Tack. Jag tror (?) att huset har haft tegeltak sedan det byggdes, d v s 114 år, men det kan även vara så som du säger att det varit sticketak som "ytterskikt" först. Ska kolla.

Måste du göra något åt taket för att det är för tungt?
Det lättaste är nog i så fall att ta bort tegel och lägga dit plåt.
Alternativt ta bort allt och lägga dit råspont och papp men jag tycker det finns ett bevarandevärde i det gamla taket så det är tråkigt om det rivs bort.

Nej, inte för att det är för tungt utan för att det är för dåligt. Läcker och svarar mellan takstolarna på några ställen. Buggaren

Vi har också spåntak (under plåten).

Gillar det inte riktigt eftersom spån är fruktansvärt eldfängt, men efter renoveringen är det i alla fall inbyggt med gips på ena sidan och plåt på den andra.

Det är viktigt att det är tätt så att inte gnistor från skorstenen kan falla ner på spånen, så se över taket ordentligt om ni köper huset.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.