S
Hejsan

Tänkte tvätta taket, med högtryckstvätten.
Några tips på bra tvättmedel?

P1030694.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S
någon algtvätt?

Yes diskmedel fungerar förvånansvärt bra! Skulle kört några omgångar med diskmedel varvat med avfettning.

S
Yes diskmedel är väl rätt starkt avfettande, finns det verkligen anledning att varva det med avfettningsmedel?

Fick tips om att biltemas fasadtvätt skulle vara samma som "märkes"-tvättmedel för tak men i högre koncentration och till lägre pris. Kanske testar med det till att börja med.

Avfettning kommer inte göra nån nytta, kör med diskmedel eller fasadtvätt.

Vi körde med rent vatten och hög tryck. Takpannor dock. Skadar inte att efterbehandla med bensaltensid.

p.s. Yes är perfekt till bilen om man tänkt sig vaxa den.

HD-grön

Biltema har bra saker till bra pris. Fasadtvätten är relativt milt. Altantvätten är starkare och sedan har du alg och mosstvätt som innehåller bentalsid som någon tipsade om. Den dödar mögelsporer som blir kvar och gör att möglet har svårare att senare få fäste.

Samtliga får sämre effekt om du blandar dem i en högtrycksspruta men det kan var värt att prova. Jag skulle först hälla i någon typ av allrent i behållaren för att först få bort det som är löst.Sedan skulle jag använda något av medlen. Använder du en trycksspruta kan de spädas med vatten. Får du inte bort allt på en gång brukar regnet rensa bort det sista.

Redigerat:
R
köp julas taktvätt och spraya med tryckspruta. Observera dock att de ska vara torrt när du sprayar och helst ska de vara runt 20 grader ett par dagar framåt så att så här års är de inte helt optimalt men testa ändå. Mina pannor är helt rena från mossa,lav, alger sedan jag sprayade mitt tak förra våren.

S
Lite närmare kontroll visar att Biltemas fasadtvätt har samma verksamma kemikalie som Tak GTI, men bara 1/3 av koncentrationen. Eftersom dessa ändå ska spädas med vatten bör biltemas funka lika bra om späder den till motsvarande koncentration. Priset blir ändå under 1/3 av det för Tak GTI.

Jag gör nog så att jag tvättar taket först med högtrycken, då försvinner nog det mesta skulle jag tro. Sedan provar jag med biltemas i lite förbebyggande syfte. Det är ett plåttak som lades för ca 5 år sedan och är rejält med alger på norrsidan nu. Det finns några på nätet som verkar haft god förebyggande effekt, om än på betongpannor som kanske suger upp medlet lite bättre än plåt.

Jag provar så får vi se, om något eller några år :) (Förhoppningsvis)

S
Vad skumt, inläggen efter mitt näst senaste syntes inte innan när jag skrev mitt näst senaste inlägg.
Men nu har jag läst dem, och ska kolla runt lite till på dessa altanmedel m.m. som ni nämner.
Tack.

S
Just Julas verkar vara sämst i klassen, innehåller 0,75 - 0,9% av samma ämne som övriga.
200:-/5 liter gör den också mer än dubbelt så dyr som biltemas som fås för 70:-/4 liter ;)

Snickerick skrev:
Just Julas verkar vara sämst i klassen, innehåller 0,75 - 0,9% av samma ämne som övriga.
200:-/5 liter gör den också mer än dubbelt så dyr som biltemas som fås för 70:-/4 liter ;)
Jula har även en på¨2.5 l koncentrat som ska anslutas till trädgårdsslang om det skulle vara intressant. Den finns på samma sida 94 som du hitta ovanstående taktvätt.

• Gilla
Atom
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.