Tak & Vind
larsbj: Genomrostning är väldigt liten risk. Färgflagning finns en risk men dagens plåt ska vara bättre än 90 talets. Se till att du får plåt av god kvalité.
fulingbusen: Ok, jag ska leta reda på en snickare för att se vad som passar bäst. Tackar!
gunric: I vårt hus har de av okänd anledning spikat på ett nytt lager med panel direkt på det gamla. Det upptäcktes när vi gjorde om köket och det gamla taket kom fram när vi plockade ned köksskåpen. Varför det gjorts vet jag inte då det är minimal skillnad på panelerna men plankorna sitter hur som helst kvar efter 30 år.
Amrich: Jag uppar denna tråd istället för att skapa en ny! Jag ska lägga underlagspapp och shingel på ett lusthus med takform som den ovan. Jag har några frågor: 1. Ska underlagspapp och/eller shingelplattorna läggas och skäras in i varje triangel eller ska någon/båda överlappa "åsarna"? Jag vet att man ska överlappa med nock-bitar men det är en skarv under dem antar jag? 2. Hur lägger
elile: Ja jag instämmer med Sommartorparen. Jag har just tillbringat någon vecka på taket med att skrapa bort mossa. Den satt ordentligt fast med rötter ner i ytskicktet på 37åriga vittrade betongpannor. Troligen är dagens pannor bättre. En fördel är dock att de inte är hala utan att man kan gå på dem.
Autodidak1: Det är slarvig montering, använder alltid luckor och det blir inga springor mellan luckorna om man gör det ordentligt.
Goteborg: Av det lilla man ser på bilderna så håller jag ovanstående talare, skrapa, borsta och måla såvida fet inte rostat igenom eller läcker :)
jkemikal: okej, perfekt tack @huggan! Hade ursprungligen räknat med en mindre dimension men cc60 men på cc120 så går det nästan jämt ut! Då lägger vi en beställning på sådana!
Matti_75: Du lägger den precis som på ett vanligt sadeltak läns med taket och med en extra våd över nockarna.
LarssonBygger: Pannorna måste ju ha lagt sig fel i efterhand, pga kraftig vind eller liknande, Känns helt otroligt att det godkändes av kund vid besiktning av arbetet om de nu lämnat pannorna sådär.
Ernfrid: Tack för svar! Jag har bestämt mig för att köpa nya plåtar. Jag vet egentligen inte vad de fyller för funktion då tätskiktet är lagt men kan tänka mig att de skyddar mot slagregn/sidregn och vind och när man ska upp med stege. Nä jag kommer väl bo här i 20 år om allt går väl :). Så jag köper nya helt enkelt, har varit i kontakt med en lokal plåtslagare som bocka till de så
ivarssonivar: Ja det händer ibland speciellt om man har mexisten men händer även men vanligt men inte i närheten lika vanligt.
hahalj: Tackar för svaren, ska göra ett försök med den rännan jag har liggande. Har kompletterat verktygslådan med den vänstra plåtsaxen jag saknade och fyllt på med popnitar i förrådet. Tror också jag har en bra fogmassa liggande som passar till detta. Återkommer (eventuellt) med hur det gick...:x
Manberg: Hej igen! Nu har jag kommit till läktning. Taket har vart väldigt ojämnt och har även olika mått till nock, skiljer 7 cm på ett 12 meter brett tak. Hur löser jag det bäst? Om jag lägger bärläkten som en solfjäder(överdrivet), kommer pannorna att tanda mot varann då det inte är 100% vinkelrätt eller är det inom toleransen? Sedan undrar jag om någon har en bra beskrivning på hur
nikasp: Den jag har blir 1,8 meter så det rekommenderas att ha minst 3 meter luft under fötterna. Takfoten är ca 3,2 meter ovan mark. Planen var att inte använda falldämparen, men osäker på om jag helt bör byta kit.
lbgu: [citat] Det stora problemet är ju Monier. De ställer ett krav som är orimligt ifall man har ett tillräckligt kraftigt undertak. Snickarna har tillräckligt bra timlön för att jag tycker det är motiverat att de lägger tid på att passa in spikar som inte behöver passas in. Men jag misstänker att Moniers tanke bakom skrivningen är att de ska få kryphål för att slippa ta kostsamma
Pagno: I mina trakter hade jag rivit hela rasket och byggt upp nytt och fräscht, men i Sthlm så är boendesituationen helt annorlunda. Det som ses som rivningsobjekt ovan Dalälven ses som en möjlighet i storstäderna att få ett rimligt boende, tragiskt men sant! Jag är själv uppvuxen i Stockholm, min syster och broder bor kvar där nere, så jag har full förståelse för att man vill ta till
siamthai: Att lägga nya Vittinge enkupiga är betydligt enklare än de g:a. Klicka på länken så kan du se hur det går till att lägga de nya enkupiga. Jag är dessutom rätt övertygad om att ett hus där teglet har bytts till betong sänker värdet på huset. Många tak som har betong ser riktigt fula ut redan efter 10-15 år medan teglet åldras på ett betydligt vackrare sätt (min personliga
KnockOnWood: Men, vad är det för vinklar vi talar om på solen och på taket, om taket reflekterar ner mot marken? Kan du göra en skiss? Eller ett foto med inlagda pilar)
vik_tor: [citat] Min kropp behöver "tyvärr" sådan temperatur för att fungera normalt. Vilket gör bygget "onödigt" dyrt. Ang självbärande högprofilplåt med ovanpåliggande isolering så har de hall-leverantörer jag pratat med haft åsikten att denna lösning ej är att föredra i taklutning på 20 grader. Stommen är av stål där reglar samt åsar är av trä. Det här är en väldigt vanligt
Sondell: Jag har slipat ur undersidan på pannan så att den lägger sig plant men det kanske är överkurs?
Mikael_L: Jag skippade faktiskt fotplåten på vår frigga, lät bara pappen hänga ut 5-10 mm utanför råsponten. Inte så viktig eller dyr byggnad tänkte jag, att jag bryr mig om det bara håller i 25 år. ;) Den kanske rivs nästa år förresten. Grannen och jag funderar på bygga attefallare som möts i tomtgränsen där. edit: Men jag vill egentligen inte råda någon att skippa fotplåt, jag
Oskipaski: Ok, tack för tips! Vad ska man ersätta masoniten med tro? Har även funderingar på om man ska isolera taket lite mer när man ändå håller på, hmm.
Fotografen: Du har en eller ett par pannor som spruckit eller ligger fel, fixa detta så är du hemma igen.
KennieM: Har du bild Plutus? Funderar bara på hur det blir om jag takhöjer 10cm mot huset, hur det blir mot vanliga husets takslut (detta har säkert ett speciellt namn för dom som är insatta) =)
LarssonBygger: Jag med mina 105kg väljer att sätta foten i dalen på den del av pannan som läkten ligger under, förvånansvärt få pannor har spruckit pga av att jag gått på dem, sätter man foten fel så spelar det ingen roll om man väger 65kg eller 105kg då spricker pannan med ett litet klick. Benders Palema har jag alltid tyckt varit bra när de väl ligger på taket, sen kan man ju tycka att fler
Mikael_L: Se var råsponten är spikad...? Om den redan är pappad kan man kanske leta efter spiken som råsponten är spikad med med en magnet eller regelsökare med metalldetektor. Kanske lätt att bli lurad av pappspiken dock. Man får söka mellan spikvåderna. Annars får man mäta fram efter bästa förmåga. Eller banka/lyssna.