Tak & Vind
SBH: man vill ju så klart inte ha vatten på underlaget. men det händer. hus fabrikörer ger jag inte ens fem öre deras monteringar
Hennke85: Inte vet jag hur taket ser ut. Kanske en taklucka uppe vid skorstenen kan vara ett alternativ. Innebär givetvis att man kan komma in på vinden någorlunda smidigt.
ivarssonivar: Vet inte hur dom gör men kan ju kanske bli ventilationsaggregat och annat på vinden och med minskad lutning blir det mindre plats och inte säkert att det får plats om det nu blir något sånt uppe på vinden.
SBH: beroende hur det ser ut kan behöva när byter från olika matrial
camaro1969: jag lär få återkomma när det blir dags :) löser sig säkerligen... fick hem ställningen igår så nu blir det till att montera, på lördag kommer halva släkten... så hoppas på bra takläggarväder :)
ivarssonivar: Då man aldrig riktigt vet hållfastheten på trätt så är det inget jag kan rekommendera en privatperson att göra har du väldigt bra kunskap och kan inspektera det så väl så kan det kanske funka men riskabelt som sagt. Läs igenom taksakerhet.se en ny sida inte helt färdig än men finns otroligt mycket bra info där: Bransch standard – TAKARBETE pdf
Fbk1980: Tack för alla tips. Ska absolut hyra ställning med. Blir ändspontat också. Skarvarna borde bli förskjutna
Cancerman_777: [citat] Det kan inte bli varmare än vad det är i solen utan att tillföra ytterligare värmeenergi. Plåten kommer att reflektera en del av värmeenergin, läkten medför att luft kommer att röra sig under plåten och över pappen vilket kommer att kyla pappen. Vad jag kunnat läsa mig till så är det solen och vätan som försvagar pappen (oavsett yt- eller underlagspapp). Jag välkomnar
kristofereklund: Underbart med lite tips. Jag inser dock att jag inte varit tydlig nog i min beskrivning. Vad jag vill göra är att från det 45 gradiga taket göra en vinkeländring enligt bifogad skiss: [bild] Det är just i vinkeländingen på taket jag känner mig osäker på kostruktionen. Har även befintligt tak i fribärande läkt och takboard och vill gärna fortsätta med det. /k
SueCia: är det råspont och underlagspapp under plåten? Isåfall skulle fotplåten setat under underlagspappen, det ser iofs ut att vara en väldigt litet tak så det kanske går att göra nu iallafall utan några större kostnader. Att slå spik i varje dal tror jag bara kommer snabba på eventuell rostprocess.
Bo Berglund: En relaterad fråga: Jag tänkte mig lägga papptak i detta fall (det handlar om en Attefall gäststuga), men då undrar jag hur man gör med ventilationen av luften i den här spalten som beskrivs ovan? Varje takbjälks-mellanrum har ju en 25 mm spalt över isoleringen men under råsponten och pappen. Den luft som tar sig in nere vid takfoten (där det är öppet) och strömmar uppåt, vart tar
TheGame: Sele som du kan fästa nånstans kanske. Hyra en ställning eller skylift/saxlift är också smidigt, det finns såna där liftar som inte bara åker rakt upp utan man kan styra korgen mer fritt dit du vill.
pelpet: Det beror på hur tjock isolering du vill ha. Funkar båda metoderna. Om du lägger den mellan bjälkarna får du sätta några småbrädor (typ vanlig ströläkt) på takbjälkarna som bär upp masoniten.
KnockOnWood: En erfaren snickare kan kanske ge er bra råd. Men i princip är det ju en byggnadskonstruktör som är experten. Fast om ni vill spara underramarna i takstolarna är det ju lite enklare. Skall ni isolera taket blir det förstås inte mycket "rått" kvar av takstolarna.
AG A: Ur den bemärkelsen har det ingen betydelse att det ligger dubbla/extra bärläkt på sina ställen. Dock kommer ni tvingas ta bort och flytta på några av de befintliga, för att det ska stämma. Men det är ni säkert redan införstådda med. Det får exempelvis inte ligga en gammal bärläkt ett par/tre centimeter ovanför en ny. Då kommer inte pannans bakkant i rätt höjd. Vi några fall
Oldboy: T ex byggmatta med papp på och ståltråd el hönsnät för att hålla det på plats. Byggmattan får ca halva tjockleken när den är monterad. Dubbla lager med 5 cm tjock matta är lättare att lägga än ett lager 10 cm.
LarssonBygger: [citat] Om det läcker in så bör du nog kolla underlaget/pappen. Visst går det att lägga ny plåt på det gamla men det är inte rätt och troligen omständigare än att byta.
LarssonBygger: YAM under ytpapp, fungerar även som brandskydd vid svetsning av ytpapp.
norrbottenstorpet: [citat] Tack för dina inlägg. Jo själva syftet med konstruktionen handlar precis som du gissar att lyckas isolera en nu icke isolerad takkonstruktion, utan att takhöjden inomhus blir oanständigt låg. Jag har förvisso högt i nock, men låg taklutning, ca 20 grader, så ute vid ytterväggarna är det redan lågt i tak. Om jag räknar upp konstruktionsdetaljerna från insida mot utsida är
SBH: [citat] då har du haft tur. dock kanske användandet skiljer sig
Oldboy: Som Mikael_L skrev, vindskydd ska all form av glas-/stenullsisolering ha för att fungera. Vad gäller lösull så lägger man på 1-2 dm extra tjockt lager för att kompensera att det saknas vindskydd. Så, TS: 5-10 cm tjock byggmatta med papp på ena sidan är enl min mening bättre än lösull för dina behov. (Wellpapp (kartonger) på kallvindar känns alltid kallfuktig. Vindskyddspapp är
Larsa: Om det kallställs och värms ibland är plast inte bra... Du behöver ett undertak under plåten. Råspont och papp, oljeboard, takplywood, finns många varianter. oldboys förslag är billigt och bra. Skall du isolera i snedtaket skall det vara en luftspalt ovan isoleringen.
Oldboy: En rackarns köldbrygga verkar det kunna bli. Dock, om fuktspärren på insidan är 100% tät överallt, och fortsätter att vara så i åtminstone 100 år så bör det inte bli några nämnvärda kondensproblem på/i själva balken, och därmed inte heller på anslutande takreglar. Däremot om inte tillräckligt mycket isolering fås under balken så kan det bli fukt/kondensproblem på insidan
Oldboy: Om spåntaket är dåligt, dvs mycket dagsljus mellan så kan man lägga oljeboard (oljad masonit) på spånet, och sedan regla ovanpå. Personligen hade jag gjort så och behållit tegelpannorna.
SnickareHobb: Ska installera modulskorsten till bastukaminen. Skorstenen går igenom ett loft, innan den når yttertaket. Enligt sotaren och Harvias skorstensinstruktion så bör man montera ett stålnät runt skorstenen på loftet. Både som beröringsskydd, så man inte bränner sig samt skydd så inte saker hamnar för nära skorstenen. Vi förvarar möbler på loftet och jag vill gärna ha något skydd så
Henrikd75: [citat] Hej! Har inga bilder tillgängliga men konstruktionen är enkel och robust. Horisontellt: befintlig kopparplåt. Övergång: handbockad zinkplåt, ca 50 cm lång som skjuts in under kopparplåten. Längs taket: skottrännor - maskinbockade plåtar bredd 20 cm med 2 cm uppvik på vardera sidan. Dessa läggs under läkt och pannor. Skottrännorna mynnar ovanför hängrännorna, i