Kommer förmodligen inom en snar framtid byta tak på kåken.
Gissar att nuvarande rote måste bytas.
Kommer även bygga en kupa.

När man har rivit av roten och ev riktat takstolarna.
Varför inte tilläggsisolera med tex en 80mm fasadskiva för att sen likt en yttervägg sätta 34x70, rote å beklädnad?

Mest för att inte stjäla utrymme innåt.

Inte sett nån som gjort så dock, finns de några nackdelar?

Jag förstår inte exakt vad du menar (vad är t.ex. rote?) men en fasadskiva klarar nog inte snölast, t.ex. om du sätter den utanpå råsponten kommer den nog tryckas ihop. Men det finns frigolit som är anpassat för just tak. Tror det kallas klimatvind.

Rote = råspont, är man i branschen så vet man va de är.

Takstol - fasadskiva - spikregel(luftspalt) - rote - papp - ytskikt

På fasad har man ju plasthylsor som distanser för spikregel.
Om man sätter dessa tex cc40 alt grövre spikregel.
Rätt brant tak så de blir inte mkt snö liggande.

Ska snölast, vikt av råspont och papp/plåt/pannor tas upp av plasthylsorna?

Låter riskabelt men jag vet egentligen inte.

Googla på "klimatvind" så hittar du färdiga konstruktioner för detta. Jag tycker du har råsponten på fel sida av isoleringen för att nå klimatvindsfördelarna. Thermisol är en leverantör.

MathiasS skrev:
Googla på "klimatvind" så hittar du färdiga konstruktioner för detta. Jag tycker du har råsponten på fel sida av isoleringen för att nå klimatvindsfördelarna. Thermisol är en leverantör.
Varför tycker du de?
Isoleringen är självklart under roten.

Tanken med Fasadskiva är naturligtvis att den har bättre värde än vanlig isolering.
Och när taket är avrivet till takstolarna så skulle de va ett lätt sätt att tilläggsisolera.
Förmodligen finns inte heller nån luftspalt nu.

För arr du löser inte grundproblemet med en kall vind, nämligen att daggpunkten inträffar "inomhus" där du har obehandlat trä. Samma sak gäller ryggåstak och spalten ovanför isoleringen.

Det listiga med klimatvindskontruktionerna är att råspont etc sitter på den varma sidan av isoleringen och därmed förblir den torr och möglar inte.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.