Tagit bort en vägg. Enligt lokal expertis skall den inte vara bärande. Huset e fr -27 så ritningar finns inte. Väggen jag tog bort går inte ända upp. Men den är spikad i typ innertaket, fr sidan av de stånde plankorna. De är ca 4 cm tjocka. Ser plankor i hålet som jag gissar på är det gamla golvet på övervåningen. När jag närmade mig insidan, det är fyra väggar som möts där, nöp tigersågen. Har inte gjort det innan.Så då är frågan... Har jag gjort bort mig?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
svårt att se på dina bilder går väggen längst med eller tvärs över huset? i förhållande till nocken?
Redigerat:
Svaret är JA
Hus från den tiden är stommen alltid bärande så även väggar som du beskriver som möts i mitten av huset, är också bärande detta för att husen hade murstock (skorsten) och i den får inget brännbart var fast i.
Hus från den tiden är stommen alltid bärande så även väggar som du beskriver som möts i mitten av huset, är också bärande detta för att husen hade murstock (skorsten) och i den får inget brännbart var fast i.
Andreas: den går tvärs mot nocken.
Förtydligar lite. Den bara spikad mot ena sidan av taket. Den delen med mest tak på, sitter den inte fast på. Det är inget som är rakt på den. Sen var det en stor skjut dörr i mitten av väggen.
Förtydligar lite. Den bara spikad mot ena sidan av taket. Den delen med mest tak på, sitter den inte fast på. Det är inget som är rakt på den. Sen var det en stor skjut dörr i mitten av väggen.
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
på bild ett ser det ut som väggen går i linje med nocken om så inte är fallet så är det nog OK att ta ner den att sågen nöp fast beror nog på att huset har satt sig sen väggen byggdes lite fler bilder kan nog hjälpa till
Klicka här för att svara
