Hej!

Vi har nyligen flyttat in i ett radhus byggt 1991. Vid inflytt låg ett nytt golv på hela övervåningen, så det tänker vi inte göra något åt nu iallafall. Väggar, lister, innerdörrar, lampknappar, eluttag är amatörmässigt målade/tapetserade/installerade så det ska bytas.

Men frågan är vad vi ska göra med taket. Det sitter gipsskivor överallt (på båda våningarna) som ser ut enligt bilden - och jag tar för givet att dessa är från byggåret. IMG_0952.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Just nu stör taket oss inte, men magkänslan säger att vi efter tapetsering/väggmålning kommer att tycka att taket är rätt fult, så vi funderar på att fixa till det när vi ändå är igång. Men hur? Vad skulle ni gjort?

Vågar man börja riva ner skivorna? Frilägger vi träbalkarna i bjälklaget då tror ni eller ligger det något annat under? Hur gör vi om vi vill ha ett enkelt plant vitt tak?

Enklast är såklart att bara riva ner och titta hur det ser ut, men när jag väl rivit ner så är det ju antagligen svårt att sätta tillbaka :) Och river vi ner dem i ett rum måste vi nog göra det i alla andra också...

Vad tror ni? Vad hade ni gjort?

Det kan antingen ligga glespanel över skivorna, isf är det bara att byta. Men det kan också vara så att skivorna är det som håller isoleringen uppe.

kan du komma upp på vinden och titta uppifrån vad som ligger under isoleringen?

Såhär ser det ut under isoleringen sett från vinden IMG_0961.jpg
Skapa konto

Just här närmast väggen till rummet under är panelerna hyfsat nära varandra, men nästa panel är längre bort (jag var tvungen att gräva på ordentligt för att hitta nästa).

Det borde vara glespanel va?

japp, det är gles och någon form av duk. Så du kan riva och byta ifall du vill.

Skönt. Då lutar det åt att jag ger mig på det, känns som ett lagom utmanande och kul projekt!

Vad är alternativet? Kan man spackla+slipa+målar man direkt på de plattor som sitter nu?

Vad är vill du ha? Slätt vitt?

Det går att spackla detta, men det är svårt att göra det sprickfritt, eftersom det är rätt liten fasning på kanten att få fast pappersremsan på.

Exakt, slätt vitt. Inga lister. Har inte gjort färdigt researchen än men jag läste om plattor som är fasade i ytterkanterna så att det blir enklare att spackla fogarna.

Har inget emot att det tar tid, det viktiga är att det blir bra.

13mm takgips med fasade kanter runt om och förskjuten skarv isf. Spacka med pappremsa och slipa/spackla 2-3ggr. Tar lite tid bara ;)

Kanten mellan tak och vägg blir svårat att få till, den kommer vara sprickbenägen, men där kan du fylla med mjukfog som målas över så borde det hålla lite bättre.

En konstig fråga kanske, men hur får man ner takplattorna? (första bilden i tråden). Jag kan inte hitta några skruvar någonstans. Eventuellt sitter det något som liknar häftstift närmast väggen, men de är ju inte helt lätta att komma åt heller..

Tackar, nu är det på gång, jag har nästan fått ner den första skivan och efter det förväntar jag mig att det går lätt.

Upptäckte dock precis ett potentiellt problem: Skivorna ligger över två rum, och alltså "ovanpå" en innervägg, se bild nedan. Hur gör jag då? Om jag skär till nya skivor så att de slutar vid väggen blir det ju ett litet tomrum ovanför väggen, men om jag kör två rum åt gången och alltså lägger de nya skivorna ungefär som dom gamla ligger, hur gör jag då ovanför väggen? Jag kommer ju knappast åt att spackla och måla där?
IMG_0971.jpg
Skapa konto

Kan du inte bara såga längs kanten och låta bli det andra rummet sålänge?
Hur står väggen i förhållande till glespanelen ovan takskivan, får väggen stöd fortfarande?

Eftersom jag inte fått ner någon platta än vet jag inte riktigt hur det ser ut under. Kanske ska kliva upp på vinden och se om jag blir klokare uppifrån.

Menar du att jag skulle såga av de gamla plattorna och låta dem bli en del av väggen så att säga? Jag ska ju byta tak i båda rummen på sikt, men tänkte göra ett i taget.

Du kommer iaf inte kunna byta plattan ovan väggen utan att riva väggen, så förhoppnings går glesen så att väggen är spikad i den.

Glesen går alltid tvärs mot takstolarna, så paraellt med taket.

Jag hänger inte riktigt med nu. Jag tittade uppifrån men blev inte mycket klokare. Under isoleringen ser jag plattorna+glespanelen, även ovanpå väggen. Jag vet inte hur jag ska kunna ta reda på vad väggen fäster i.

Jag börjar känna att jag kanske tagit mig vatten över huvudet.. Riva väggen är kanske att dra det lite väl långt för att slippa skarvarna i taket. Särskilt med tanke på att det är samma sak på andra sidan hallen + på nedervåningen. Det blir ett par väggar som ska rivas och byggas upp igen.

Och som sagt, river jag ner plattorna som sitter nu så kan jag ju inte sätta upp dem igen. Och då sitter jag ju i problem!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.