Montera takstege

47k läst  10 svar

1. J
    Medlem Nivå 3
    Hej

Vi har installerat en ny kakelugn i huset, och i samband med det gjorde sotaren en slutbesiktning. Allt som har med kakelugn och skorsten fick med beröm godkänt.

MEN! Det blev en anmärkning i protokollet pg a taksteg. På vårt tak (huset är från 1910, 1 1/2-plan. Taket hade från början papp, sen lade man på eternit, och nu ligger det ett plåttak. Allt ligger kvar under vartannat) sitter några taksteg i metall. Dessa duger inte enl sotaren. Dels är avståndet mellan stegen för stort, dels är fotstegen "bara" monterade i plåttaket, inte in i underliggande trä.

Detta var vi beredda på, därför har vi sedan tidigare köpt en ny takstege som vi skulle lägga upp om det krävdes. Det är en metallstege med en böj som ligger över nocken, och sen når hela vägen ner till hängrännorna.

Haken är att sotaren säger att den stegen måste skruvas fast, den får inte ligga lös. Enligt honom ska det finnas minst 6, gärna 8, infästpunkter som håller stegen på plats på taket. Detta ska göras med genomgående bultar som fästs från insidan (vind, krypvind), alternativt "vippbultar" om man inte kommer åt utrymmet på insidan.

Installatören som byggde kakelugnen är själv gammal sotare och han tycker att det låter helt fel att man ska behöva göra så. Men han kan inte själv godkänna en anläggning han själv byggt.

Vad säger reglerna? Måste stegen vara fastskruvad?

Jag är inte särskilt sugen på att borra 8 hål i mitt plåttak, hål som kan komma att läcka om ett antal år, hur noga man än tätar. Kommer t ex inte hålen i plåten att bli ovala efter ett antal klättringar på stegen?

Kan man göra om slutbesiktningen av anläggningen med en annan sotare?

Tips emottaget tacksamt!

Mvh Jimmy

2. Fein
    Medlem Nivå 7

Re: Montera takstege

Är ju inte direkt kunnig i ämnet men åkte på samma problem i vintras då vi inte har nån takstege alls. Läste nånstans att småhus byggda före 1968 inte behöver ha takstege enl lag.

Angående montering pratade med en plåtgross och han sa citat "Lätt att montera, du skruvar med gängpressande skruv igenom plåten" slut citat

kanske du inte skall trycka upp detta i ansiktet på sotarn men ändå!

3. morsan
    Medlem Nivå 10

Jimmbo och Fein: hittade detta, det har tydligen mest med taklutningen att göra men hus byggda före 1986 behöver ingen fast takstage om jag tolkar artikeln rätt
    http://www.viivilla.se/articles.asp?mode=ShowArticle&articleid=179
    Hittade också detta, där står det 1980 :-/
    http://www.umesotning.se/?expand=1&pageID=8
    Se även de övriga sidorna under Taket

Det enklaste är nog att mäta fasadhöjden och taklutningen och kontrollera med Boverket på tel 0455 - 53000 eller www.boverket.se

#Edit#
    Detta verkar vara de nya reglerna och där hittar jag inget om hus byggda före...
    http://www.boverket.se/upload/publi...regler_konsoliderad_tom_bfs_2005_17_rev_2.pdf
    sid 104 - 109

4. Ingenjören
    Medlem Nivå 7

Vi har enkelfalsad plåt på vårt tak och jag har inte heller lust att borra en massa hål för att fästa takstegen. Min lösning är att fästa stegen med genomgående bult enbart längst upp vid nocken och sedan fästa den i plåten med klämfästen.

Klämfästen är tydligen inte godkända som enda infästning vid enkelfalsad plåt - dock vid dubbelfalsad plåt. Min kombinationslösning är dock inte presenterad för sotaren ännu.......

Klämfästen (falsfästen) se http://www.welandstal.se/ under takstegar.
    Falsfästen från Skeppshult press & svets http://www.skhult-press-svets.se/pdf/montering/Falsfäste Falsade Plåttak Fzv.pdf

/Ingenjören

5. wertok
    Medlem Nivå 8

En sotare jag hade här var förundrad över hur jag kunnat ha min lösa stege på taket så länge utan att nån annan sotare klagat. Denna sotare har jag bara haft i huset en gång de andra har inte nämnt något om detta. Huset är byggt 1947 så jag undrar vem av dom som har rätt egentligen. Vågar knappt fråga dom när dom kommer då åker man ju garanterat på att byta...

6. D
    Medlem Nivå 4

Ungefär som min takstege ::), har inte kollat så noga hur/om den var fäst tidigare. Då hade jag nog tvekat på att klättra upp där. Den sitter fäst med en skruv (troligen en franskskruv)i sidled enbart i falsen på plåttaket, inga genomgående här inte... ;D, upptill över nocken sitter 2st sånna där vanliga skruva som man fäster plåt/plasttak med gummibricka och och fästpunkterna på stegen har ligger inte emot underlaget pga. nockplåten är ivägen. Så dom 2 skruvarna håller på ca 3-4mm. Dessutom är stegen skarvad ca 1,5m upp nerifrån räcknat med en M8-bult på var sida!
    Sen har jag en liten stege även på skortenen som är hög eftersom den inte är placerad mitt i huset (1m över nock regeln), den är bara hakad ner i två pipor..inga fästen alls.
    Ingen sotare har klagat på detta trots att här har varit minst 5 olika på den tid jag har bott här, klarade även en brandskyddskontroll i höstas..dock blev eldningspipan underkänd pga. konstruktionen..som sett ut så sedan huset byggdes -41. Fick även anmärkning på att pannrumsdörr saknas, fixade pipan med insattsrör men dörren har jag inte brytt mig om ännu. Dom har inte sagt något mer om dörren trots att dom varit här och besiktigat efter skorstensrenoveringen och sotat ytterligare en gång?

7. spocks_beard
    Medlem Nivå 8

Vi har lösa steg som hänger på läkt och har betongpannor.
    Brutet tak, lutar nåt fördj--t tycker jag när man är där uppe och ska ned ;D
    Sotarn har varit där flera gånger men inte klagat.

Hus från 1911, brutet tak (Mansard?)

8. pinebar
    Medlem Nivå 11

Hej!

Den här hittade jag när jag nyss köpte taksteg och en takbrygga till vårt tak.
    http://www.cwlundberg.se/PDF/Flik_12.pdf

CW Lundberg verkar ha lösningar för plåttak också, men vi har turen att ha pannor så för oss var valet taksteg enkelt.

/pinebar

9. K
    Medlem Nivå 1

hadde jag varit sotare hadde jag nog åxå krävt att ha en stege på taket som garanterat sitter fast ordentligt. detta är ju en säkerhets fråga. onödig kostnad(nästan iaf) för husägaren och nödvändig för sotaren. var med om att 2st ventilatons killar gick upp på en stege med fallskydd (det ser ut som en bur runt stegen)efter en vägg ca 6m hög när den första var nästan högst uppe och den andra i mitten så lossnade stegen från väggfästet uppe. dom ramlade ner med ryggen mot asfalten fastklamrandes mot stegen eft det inte gick att hoppa pga burskyddet.. båda skadade sig allvarlig men klarade livet med vissa men. nåväl vet inte vad u har för typ av plåt tak men antar att du har reglar under den å ev är det trp 20 plåt hängsla fast den under nockplåten upp till sen kanske du kan lossa på plåten så du kommer åt att bulta den på 4st ställen på taket som sotarn sa så den bara sitter i plåten du har ju ändå bra med tak där under (hehehe ) sen tidigare ifall du e orolig för läckage men det är bara att byta ut packningarna med några års mellanrum ungefär som på en bil vissa tror dom håller i årtionden .tätningar =färskvara. nere kan du fästa den mot ev vindskivan eller så går du med bult där åxå. men som sagt ingen rolig utgift iaf lycka till!

10. ByggaNytt
    Medlem · Nivå 13
  11. Sotarn84
    Medlem Nivå 1

Takstege

Det är krav på takstege på alla fastigheter oavsett när de är byggda. Reglerna är retroaktiva enligt bbr och arbetsmiljö lagen. På plåttak finns det speciella fästen som ej kräver genomgående bult. Byggahemma.se har mycket bra varor. Har ni tak med mer än 45 graders lutning får man ej använda taksteg hakade över läkt.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: