1 286 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Dyr konstruktion?
Hej,
Om jag förstått saken rätt så finns det ju vissa mått man inte ska passera för att slippa dyra konstruktioner i ett bygge. Infon om enplanshus är ganska lätt att hitta men när man kommer till 1½ plans med förhöjt vägg liv utan kattvind med saxtakstol så hittar jag ingenting.
Har en planslösning som jag fastnat för men då är huset 10m brett och 12 långt. Hjärtvägg finns men det blir ju ändå 5m på varje sida. Är detta en ovanligt dyr konstruktion så man ska tänka om redan från början?
Eller är det en helt ok konstruktion men inte i dom bredderna? Skissar snart ihjäl mig känner jag så jag...
Tar även tacksamt emot alla tips och tricks om byggnadstekniskt smarta planlösningar.
Om jag förstått saken rätt så finns det ju vissa mått man inte ska passera för att slippa dyra konstruktioner i ett bygge. Infon om enplanshus är ganska lätt att hitta men när man kommer till 1½ plans med förhöjt vägg liv utan kattvind med saxtakstol så hittar jag ingenting.
Har en planslösning som jag fastnat för men då är huset 10m brett och 12 långt. Hjärtvägg finns men det blir ju ändå 5m på varje sida. Är detta en ovanligt dyr konstruktion så man ska tänka om redan från början?
Eller är det en helt ok konstruktion men inte i dom bredderna? Skissar snart ihjäl mig känner jag så jag...
Tar även tacksamt emot alla tips och tricks om byggnadstekniskt smarta planlösningar.
Redigerat:
Vad jag har fått höra när vi ritade vårt hus är att man ska försöka hålla sig kring 4 meter (mellan hjärt och yttervägg) i max spännvidd. Ska du ha längre måste du plötsligt har helt andra balkar. Det som också bör betänkas är att desto bredare huset är desto högre kommer takstolarna vara tvungna att vara
Tack för svar. Ja det kanske är så enkelt att det man tjänar in på väggarna i ett fyrkantigt hus får man igen för på takkonstruktionen.Kallebo skrev:Vad jag har fått höra när vi ritade vårt hus är att man ska försöka hålla sig kring 4 meter (mellan hjärt och yttervägg) i max spännvidd. Ska du ha längre måste du plötsligt har helt andra balkar. Det som också bör betänkas är att desto bredare huset är desto högre kommer takstolarna vara tvungna att vara
Klicka här för att svara