Tak & Vind
prototypen: Om du sätter OSB eller hellre plywood (och sätter den på rätt ledd) borde det klara sig utan glespanel men hur mycket isolering får du dit? Protte
Gabbe1: [citat] De flesta typer av underlagspapp/duk tillverkas med självhäftande remsor. Då är det bara att spika/klamra (beroende på tillverkarens instrultioner), dra bort klisterkantens skydd och sen lägga en ny våd över och klistra fast.
sluggo74: Hej alla glada snickare Har en fråga om monteringen på en tak huv från plannja Frågan är när man tagit upp hålet i undertaket och skruvat dit gummitätningen plus ramen hur gör man med brandisoleringen? Ska man mäta upp hur mycket som behövs ovanför gummi packningen så att den ligger tät eller ska man trä hela isoleringen genom gummitätningen??för det sisstnämda verkar väldigt
DaNor: Tack för ditt svar! Jo då, jag tar det rätt lugnt. Men situationen är den att vi som sagt håller på att köpa huset och att det här var inget säljaren berättade, han bedyrade däremot att det inte fanns något mögel och att allt var "jättebra" gjort. Därför överväger vi nu att föreslå ett prisavdrag för att fixa till vinden. Att bara låta möglet vara och inte göra något alls
Ernfrid: Ok faktiskt använt det tidigare med lyckat resultat. Ja det är svetsad papp som ska på. Tack då får jag fixa det imorgon.
keffosteffo: Såhär blev det efter lite fundering. Som det nedre alternativet på min ritning. Några centimeters skillnad (3-4cm) i övre och undre kant, borde göra några millimeters skillnad i fallet. Även några centimeter mellan varje snörasskydd så att vattnet kan rinna mellan. [bild] [bild]
larsbj: Om jag uppfattar dig rätt är din konstruktion inifrån och ut så här; ytskikt isover vario isolering duk/board luftspalt råspont flexiligth prima plåt Då spelar det ingen roll att flexiligten är diffusionstät för fukten ventileras bort i luftspalten. Om du inte har råspont och luftspalt, utan en konstruktion där underlagsduken ligger direkt mot isoleringen måste du ha en
camaro1969: svart 0,5 mm plåt är det, ursäkta att jag inte var tydlig.. ja visst vill man att det ska hålla länge.. (särskilt när det blir 8,5 meter till nock ) jag vet inte vad profilplåt använder sig utav för plåt men den är säkerligen bra med det priset :)
hevi: Det här är väl en rätt bra fingervisning om det skall utföras hyffsat OK, och tittar man på fördelningen material/arbete så ligger den offert du redovisade ganska så ordentligt snett, som många redan påpekat: http://www.byggahus.se/renovera/kostnad-byta-tak
ivarssonivar: Det är vatten och presenningen som orsakar rost och vitrost på taket set det förut. Vist är Aluzink bättre än varmförzinkad i just ett sån test men den lackerade plåten är ju mycket bättre än Aluzink bara läsa garanti avtalet så ser man hur dålig garanti det är på Aluzink.
ivarssonivar: Plåt har ju betydligt längre livslängd än papp oftast använd papp på låglutande tak.
fredda: En fotledsprotes senare så röstar jag för att man ska ha ställning :)
andersmc: [citat] Det beror på vad man menar med "runt". Tolkar man det +/- 1 mm så möjligen. 1,5 mm är väldigt tjock plåt. Jag kollade min stora vinkelhake, tungan på den är 1,5 mm.
anders07: Har du en skivlyft så går det ju med t.ex. ett långt vattenpass att göra likadant som vid golv. Annars, lägg skivan under på golvet och mät bredden med lagom avstånd. Är det väldigt ojämnt kanske du behöver mäta tätare och sen ritar du märken på skivan under direkt så får du till slut en linje att kapa efter.
Kriff: Den här beskrivningen är helt ok, förklarar många av dina funderingar - https://www.byggmax.se/gor-det-sjalv/tak-och-takavvattning/lagga-tak
Malisan74: Hej! Ska nu under dagarna byta ut hela taket mot ett komplett nytt tak. Från råspånt till pannor! För att jag ska ha koll att jobbet blir bra av firman vill jag anlita en tak besiktningsman. Vart får man tag på en sådan i Göteborg, samt något som är bra? Tacksam för svar! MVH Malisan
bockara: [bild] Skulle vilja ha taket svart på vedboden, är egentligen inte dåligt utan vill bara byta färg för att jag tycker det är riktigt fult med det bruna taket. Är ca 60 m2 men skulle jag köpa nytt går det väl åt ca 70 m2 med spill. Har läst lite på andra trådar om detta och sett att det är lite delade åsikter om det är värt att måla om på grund av osäkerhet hur länge det
Macarus: Någon lagning värd namnet måste ske utifrån. För att gå på ett tak med tegel skjuts pannorna in under varann så man kan gå på läkten. Är taket högt eller om du är det minsta osäker rekommenderas säkerhetslina. En lagning bör helst göras så att du skär upp befintlig papp ovan skadan och sticker in ny papp under den befintliga som täcker skadan med god marginal. Limma med
Arne999: japp det är la lungt... monteringsanvisningen sager att skivan ska monteras "Liggande" känns ju konstigt...spelar det någon roll??
Arne999: Hur blev det med taket? Jag är i exakt samma sits. Det gamla planktaket är dåligt likaså några av stockarna så jag planerar att riva av alla gamla brädor och smäcka dit nya 22x17 finsågad panel. Vet dock inte hur jag ska göra därefter men det lutar ju åt att sätta plåt utan nått extra skydd. Hur gjorde du? och varför? Taket som ligger är ett gammat enkupstak som säkert har
lejer: Både Flexilight PRO och Biofelt Tape är ju diffusionstäta? Spelar det någon roll vad man väljer, öppen eller tät duk/papp?
Sir Duke: Tusen tack för hjälpen! Får nog bli 11,5 grader med ytpapp under pannorna då.
Fillle87: Som ett verktygsbälte! De jag har håller inte länge till!
start79: Jag tror helt enkelt att vi struntar i att kolla vinden. Besiktningsmannen sade att det var väldigt vanligt att det saknades tillgång till vind. Eftersom taket gjordes om 2011 torde den vara i gått skick. Vi funderar nu på om vi skall ta Densias jordabalksundersökning eller överlåtelsebesiktning? Eftersom vi tänker göra om elen och räknar med att renovera badrummen och köket inom de
Kezz: Det saknas (kanske) offert på taksäkerhet som behövs, så som takstege, snörasskydd o.l. enligt krav som finns, Boverkets Byggregler, (2011:26).
yakumo: [citat] Det jag menar är att många butikers största balkskor är 137mm. Men ja, 168mm är rätt vanlig den med.
ivarssonivar: Olika konsoler till olika typer av tak kontaktar du en plåtslagare kan dom ta hem rätt saker. Lindab har inte egen taksäkerhet utan tar det från underleverantör.
Hemmakatten: Jag tycker difference pris lät okej. Om du vill kolla med någon annan så ta kontakt med Snättringe Tak. Har anlitat de till två olika hus, senast var det papptak på låglutande tak. Innan dess var det ett shingeltak på sadeltak. Förmodligen inte de allra billigaste men de har gjort bra jobb.