Har renoverat fasaden på min nya sommarstuga (som är +100 år gammal) och upptäckte för ett par veckor sedan att taket dels är ruttet närmast takfoten och del läcker in lite vatten vid nocken på något ställe. Beslöt mig därför för att åtgärda taket direkt med hjälp av snickarna som gjort fasaden.
Nu är processen igång men jag har blivit orolig för att jag inte gör "rätt" gällande ventilering och risk för fukt:
1) Vindbjälklaget är dåligt isolerat, på sina ställen är det idag obefintlig isolering, vilket innebär att varm/fuktig inomhusluft obehindrat kan stiga upp på vinden.
2) Det är ingen riktig luftspalt vid takfoten då ytterpanelen på fasaden går ända upp mot takfoten/råsponten + en täcklist som täcker den lilla springan som finns.
3) Jag använder en underlagspapp, YEP 700, som är diffusionstät (på samma sätt som tex vanlig YAP2200).
Sammantaget känns det som att det finns en stor risk för att fuktig inomhusluft stiger upp på vinden och kyls av/kondenserar utan att kunna ventileras bort. Vad tror ni? Vad bör jag göra?
Vad är enklast/bäst - att försöka öppna upp för bättre ventilation på vinden eller försöka hindra inomhusluften från att komma upp på vinden genom att lägga plast + isolering?
Bonusfakta:
- Jag har tilläggsisolerat huset på utsidan vilket innebär att även vinden har fått lite isolering och därmed sämre ventilation genom väggarna.
- Huset är från sekelskiftet och har vind + kattvindar
- Tidigare hade taket oljehärdad masonit istället för takpapp
- Tidigare har det inte funnits något fuktproblem på vinden (utöver att det läckt in lite)
Mvh
Anders