Jag hittar massor av bra tips och info kring takgenomföringar i tak med råspont och papp under betongtegel men inget konkret gällande tak med endast hängande oljehärdad masonit som innertak.

Först och främst undrar jag hur en ny takgenomföring bör utföras och tätas? I manualerna till de flesta takhuvar finns utförlig info kring hur pappen ska ligga men väldigt kortfattad info gällande "min" typ av tak. Som jag förstår det sätter man extra reglar runt hålet (kallas avväxlare?) som man sedan skruvar fast underbeslaget i underifrån. Är det tillräckligt att täta mellan masonit och plåtbeslag med tätningsmassa? Jag tänker att masoniten borde fixeras på något vis (mer än med tätningsmassa) för att undvika att fogen spricker med tiden.

Dessutom undrar jag om det finns något vettigt sätt att täcka en gammal takgenomföring i denna typ av tak. Misstänker att all masonit ovanför måste lyftas för att komma åt att sätta en ny platta där hålet varit men finns det någon genväg som håller i längden? Hade varit skönt att slippa lyfta upp halva taket.

Tacksam för alla tips. Taket och huset är ca 10 år gammalt.

Redigerat:
Hål i dyl undertak har jag lagat genom att fästa en skriva underifrån som var penslad med takmassa, som då limma och ger skydd. ett par reglar som du nämner hjälper till.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Asfalt/Klisterasfalt-2000021672/

Genomföringen hade jag skruvat reglar som du nämner, och gjort en sarg i ovankant av hålet som målad med takmassa.
Att det inte är 100% tätt gör inget såläng som du har riktiga takplåtar och inte har takläckor.
Jag har sett rätt många installationer som är skyddade på likande sätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.