Nils82 skrev:
Stenlunga får man av kvarts. Av asbest får man lungcancer.
Pleuraplack får man också av asbest. Och asbestos.

• Gilla
Nils82
  • Laddar…
Nils82 skrev:
Stenlunga får man av kvarts. Av asbest får man lungcancer.
Men hur som haver, pelpet. Jag deltar på BH för att lära mig och lära ut. Att omvända en människa tillhör dock inte mina intressen.
Korrekt, jag blandade ihop stenlunga med mesoteliom.

Jag är inte asbestreligiös utan lyssnar på bra argument och ändrar mig om jag har fel, men när jag läser i tråden som academia har startat om asbestens verkliga risker så kan jag inte heller komma fram till någon annan slutsats än det som academia skriver i inledningen: "Asbest är farligt, men som många påpekar så finns den verkliga risken i att ackumulerat utsätta sig för asbest i högre koncentrationer än normalt, eller i att under upprepade tillfällen utsättas för HÖGA koncentrationer av asbest.". Även Sahlgrenska sjukhuset beskriver det på liknande sätt.

Är det fel?
Är det fel på det vetenskapliga underlaget i tråden?
Har jag skrivit något annorlunda om asbest i den här tråden, eller i någon annan tråd?

Berätta gärna det isåfall, så jag inte sprider felaktig information. Min egen eternit är numera nästan helt utriven, och jag har alltid undvikit att bryta sönder skivor om möjligt, använt andningsskydd med P3-filter och vädrat och städat noga efter mig. Och de fåtal gånger jag sågat eternit har det självklart varit utomhus med andningsskydd.

Redigerat:
Ursäkta att jag slänger in en fråga men jag tänkte jag kunde passa på!

Hur vet man om något är eternit? Hur ser det ut? :o

Jag har hittat ett rätt stort gäng remsor/plattor på vinden av något okänt material. Målat i någon blåaktig kulör på ena sidan, gråfärgat på andra. ca. 5-6mm tjockt och väldigt hårt.

Fanns också en remsa som hade gått av på mitten så det verkar som sagt vara ett hårt material men...bräckligt så att säga.

Kan det vara eternit? Inte för att jag är överdrivet rädd om det skulle vara eternit men det vore kanske en fördel att veta.... :thumbup:

Åter igen, förlåt TS för att jag kidnappar tråden!

CM1234 skrev:
Ursäkta att jag slänger in en fråga men jag tänkte jag kunde passa på!

Jag har hittat ett rätt stort gäng remsor/plattor på vinden av något okänt material. Målat i någon blåaktig kulör på ena sidan, gråfärgat på andra. ca. 5-6mm tjockt och väldigt hårt.

Fanns också en remsa som hade gått av på mitten så det verkar som sagt vara ett hårt material men...bräckligt så att säga.

Kan det vara eternit? Inte för att jag är överdrivet rädd om det skulle vara eternit men det vore kanske en fördel att veta.... :thumbup:

Åter igen, förlåt TS för att jag kidnappar tråden!
Bilder underlättar ett svar!

CM1234 skrev:
Googla så hittar du säkert bilder så du kan få en uppfattning.
Eternit är egentligen ett varumärke (ungefär som att Vespa har blivit synonymt med 2-hjuliga skotrar), materialet heter asbestcement. Så, det du hittat på vinden, är det cement? Då KAN det vara Eternit, men det behöver inte vara det.

Tackar för svaret!

Roland53: Jag är på jobbet och råkade se tråden så tänkte bara slänga in en snabb fråga. Ska ta lite bilder när jag kommer hem 😊

Det är faktiskt åt det "cementiga" hållet så man vet aldrig. Återkommer! (Förlåt TS...)

CM1234 skrev:
Kika på brottytan på den avbrutna skivan, det går ofta att se knippen av asbestfibrer (titta nära) på brottytan om det är eternit. En bild på brottytan underlättar identfiering än mer.

Hade en snickare hemma idag och han bekräftade att det är eternit 😊

Visade sig att eternit även sitter i taket i pannrummet samt en vägg i källaren. Aja, är väl lugnt sålänge jag inte börjar borra/hacka/såga i eländet 😆

Grattis till eterniten!

Sådana skivor är oftast skruvade. Jag har tagit bort säkert 30-40 kvadrat med sånt. De flesta gick att skruva ner utan att de bröts men några var jag tvungen att bryta. Så kör med andningsskydd P3 och bra ventilation.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.