Hej!

Jag har takstolar på cc 1200mm och ska sätta slätt gipstak (gipsskiva 13mm). Tänkte köra med glespanel 28x70 ändspontad på cc 300mm. Snickaren som hjälper mig säger att jag borde förstärka med extra reglar mellan takstolarna för annars kommer taket börja bågna efter ett tag. Kan det stämma?

Jag har också sett att vissa sätter glespanel åt båda hållen så det blir ett rutmönster med cc 300mm. Är det vanligt, nödvändigt?

• Glespanel_tak.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Glespanel_tak.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
andjoh6565
  • Laddar…
Ett annat alternativ kunde kanske vara att använda ett lättare takmaterial än gips.

Men det kommer kanske inte på fråga :(

(Själv har jag träpanel i taket)

Din snickare har helt rätt.

Dubbel korslagd gles har jag aldrig sett/hört. Används förmodligen i undantagsfall gissar jag. Kanske om man vill ändra riktning på ett takmaterial, psss golv?

Dubbel korslagd gles på cc 300 är inte alls något konstigt.

Har man tid, råd och höjd att göra det så får man ett tak som är helt "flytande" från ovanliggande bjälklag med mindre risk för sprickor p g a rörelser.

Vi har stora takytor som vi ville ha helt släta. Jag fick nu i efterhand reda på att våra takstolar i trå på upp till 8,5 meter kan röra sig (horisontellt) nästan en hel centimeter beroende på väder, vind och last. Så här i efterhand skulle jag nog ha valt att sätta dubbel korslagd gles på cc 300! I varje fall i de stora rummen. Eftersom jag skruvar själv blir det inte så mycket dyrare. På flera ställen har taket (gipsen) "bågnat" och det spricker i skarvar, redan efter en månad.

En annan anledning till att lägga dubbelt är att du automatiskt får ett utrymme att dra elledningar

• Gilla
lukemc och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.