Byggahus.se

tak på farstukvist - kuverttak

1. C
    Medlem Nivå 14
    hej!

har byggt ut huset med en varmbonad farstukvist på ca 15 m2.

det är ett sk kuverttak med fall åt 3 håll.

jag hade tänkt mig falsat tak till denna men det verkar bli svinigt dyrt eftersom det tillkommer frakt etc. på denna lilla volym. det är alltså "fake-falsat" jag pratar om

den lokala plåtslagaren ville ha ca 16000:- för "äkta" falsat tak om ja minns rätt och där slutade jag lyssna....

jag tänkte nu helt enkelt skruva dit svart trp 20 istället.

på taket finns nu endast råspont + underlagspapp.

kan jag skruva trp 20 direkt på detta eller måste man ha bär+ströläkt?

jag vill inte bygga mer på höjden eftersom jag har ett fönster ovanför.

det borde väl gå lägga plåten direkt mot eftersom det skulle bli likadant med falsat, fast du utan luftspalter som det blir i räfflad trp 20?

finns någon minsta lutning på takplåt? taket är ganska flackt.

2. J
    Medlem · Nivå 10
    Det ska vara läkt under trp så om skruven börja läcka så läcker det inte in i råspont.
    För trp 20 vill jag säga absolut minst 10 grader men vet att finns tillverkare som säger betydligt lägren men inget jag någonsin skulle våga göra.

3. C
    Medlem Nivå 14
    hmm okej. vad finns det då för lösning för att det ska bygga så lite som möjligt? kan man bara lägga bärläkt som bygger typ 20 mm, eller krävs det ströläkt på detta lilla tak?

jag ska kolla taklutningen... jag tror nog det är 15 grader iaf... jag som är höjdrädd och ogillar att gå på tak tycker det lutar mycket =)

4. C
    Medlem Nivå 14
    har pratat med säljare på profilplåt och enligt dem var det bara att lägga trp20 direkt på takpappen.

tror ni dem har fel?

5. J
    Medlem · Nivå 10
    Jag jobbar som plåtslagare och kan verkligen inte rekommendera det då risken för vatten skador blir mycket större. Finns ju plåt läkt som bara bygger 20-30 mm eller om en 10 och en 25 så bygger det 35 mm om det går?

• Laddar…
  6. Goteborg
    Medlem Nivå 8
    Jag skulle gärna vilka veta vilken tillverkare som sagt att det är okej att skruva trp plåt dikt an pappen.
    /nyfiken plåtslagare

• Laddar…
  7. C
    Medlem Nivå 14
    det är svaret jag fick från profilplåt i Sundsvall, när jag påtalade era åsikter fick jag detta som svar:

Är det ny eller gammal råspont och ett lager underlagspapp = OK Gammal råspont och 5 lager gammal ytpapp = inte OK. Det får inte vara för tjockt lager med mjukt material mellan plåt och skruv.

i mitt fall är underlaget nytt, alltså ok?

men vad blir egentligen skillnaden jämfört med falsat, hur fäster man den? är det dolt i falsningen isåfall?

8. P
    Medlem · Nivå 22
    Personligen hade jag anlitat den lokala plåtkillen, 16 000:- för ett bra tak är billigt idag, taket borde bli lite över 20kvm så under 1100:- per meter är väldigt prisvärt, obs prisvärt inte billigt! Ta en rejäl fundering på vad som är viktigast i ditt fall, billigt eller snyggt. Det blir oftast så mycket bättre med ett falsat tak, rent estetiskt, sitter själv i samma situation som du, mitt tak som skall falsas är något större, har ett pris på 34 000 för 32 kvm, men med 6 brytningar. Känns inte lockande med den summan.

9. C
    Medlem Nivå 14
    jo jag håller med dig men det sitter faktiskt mest i pengarna... har fått sanera ett hussvampsangrepp utan försäkringsersättning... därför vill jag hålla nere kostnaden...

16000:- vad nog efter rotavdrag om jag minns rätt

trp20 kan jag lägga själv för en liten summa. och sedan byta ut mot falsat eller fakefalsat när ekonomin tillåter.

• Laddar…
  10. J
    Medlem · Nivå 10
    Även om du bara har ett lager så är ju risken för vatten skador mycket större om man skruvar i råspont inget jag rekommenderar. I riktiga falsade tak så är all infästning dold men med klick taken kan det vara lite hur som helst.

11. C
    Medlem Nivå 14
    eftersom plåtarna blir rätt korta kan jag skruva under nockplåt samt nere vid fotplåten eller vad det kallas. det blir bara ett fåtal mitt på plåten där de är längre...

jag vill tro på profilplåt för att göra det enkelt för mig men samtidigt förstår jag ju vad ni säger...

kan jag kompromissa och lägga endast 20mm bärläkt vågrätt? eller måste det först läktas lodrätt så ev vatten kan rinna nedåt?

12. M
    Medlem · Nivå 6
    Om det hänger på pengar och bygghöjd, varför lägger du inte bara ytpapp på underlagspappen? Förmodligen snyggare än TRP20 på ett bostadshus med.

13. C
    Medlem Nivå 14
    jag tycker inte trp20 är så himla fult... har varit inställd på tegelprofil men har på senaste tiden kollat på hus... och det är rätt snyggt med trp20 ändå

14. J
    Medlem · Nivå 10
    Att bara sätta "vågrätt" är värre än inget alls vill jag påstå.

• Laddar…
  15. Goteborg
    Medlem Nivå 8
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    image.jpg

Denna typen av läkt säljer bland annat lindab, med den räcker det vågrätt då den är ventilerad och kondens kan rinna ut. (Letade efter en annan profil men du försår ju tanken just dennlänkade är nog till för fasad) ;)