J
jmowitz: Tänkte jag får följa upp och avsluta tråden med hur det gick. Hade besiktningsman. Allt såg bra ut förutom att tvärskarvar inte var limmade. Så får hoppas på läckorna berodde på det och att pappen inte självläkt / klibbat ihop kring spikhål än p.g.a. låg temperatur. Ska också få glipor mellan ströläkt och papp tätade men det är tydligen överkurs och ska egentligen inte
5 svar · 1,4k läst
Tobyge
Tobyge: Va snyggt ni fick till det! :) Själv är jag som sagt ute efter lite info om möjligheterna att även isolera taket, men ska leta vidare.
3 svar · 5,7k läst
·
slaskman
slaskman: Har ett hus med betongpannor och mycket tallar omkring. Taket är brant och högt och skull må bra av att spolas rent. Har en tanke om ett bredspolande munstycke i en rephållen låda med hjul som följer pannaornas dalar. Finns denna produkt komersiellt eller har någon byggt något liknande ?
0 svar · 1,2k läst
Workingclasshero
Workingclasshero: Hej Jag har 2 trätak. En STOR fördel är att det aldrig rasar snö från taket, den fryser fast. Otroligt bra på min carport där takraset hade hamnat framför bilen :-)
3 svar · 4,3k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Ja, förr eller senare så kommer verkligheten ikapp och säger ifrån. Jag hade turen att upptäcka detta system inför bygget av vårt hus 2010, och hade en byggmästare som var med på noterna. Men du får ha det i åtanke för framtida projekt :)
12 svar · 3,7k läst
R
Rickard Ohlin: Du har kraftigare bärläkt för att stabilisera takstolarna så de inte tippar... Kan bli tråkigt.
6 svar · 1,1k läst
A
Allmänobildad: Valfri snickare kan snickra ihop en vindslucka åt dig.
1 svar · 2,0k läst
varmkorv
varmkorv: Vad menar du med byggteknisk kompetens, vill du beräkna vilken last du kan ha på det nya golvet? Jag har själv inte använt dem, men Klöver knekt i Täby har jag hört mycket gott om. http://kloverknekt.net/
3 svar · 1,1k läst
·
J
jamaica: Perfekt mina vänner!!! Tusen tack Det där blir ju perfekt!!! Bad honom kolla rören och om de behövde vara isolerade mer, han skulle kolla det
11 svar · 2,0k läst
·
Fjojtmehmet
Fjojtmehmet: Sorry, jag såg fel på bilden Reflektionerna av spikplåtarna till höger såg ut som hålrum
8 svar · 6,9k läst
·
useless
useless: Det finns många uppfinningar för att minska riskerna med kalla krypgrunder (och kallvinder). Huset är säkert ritat av nån kreativ arkitekt som har tänkt några varv extra. Exakt hur och om det funkar har jag dock ingen aning om....
4 svar · 2,1k läst
A
Allinug: Radhuset från 1968 har tidigare haft motfallstak och har nu sadeltak. Jag undrar lite över principerna för takavvattning för motfallstak. Är det så att stuprören går invändigt mitt i huset? Var brukar stuprören gå i en radhuslänga? Hur många stuprör brukar finnas, säg i en radhuslänga med sex radhus?
0 svar · 1,9k läst
Jonatan79
Jonatan79: Om du bara har förvaring så skulle jag skippa måleriet och skaffa bättre belysning.
2 svar · 4,0k läst
H
hempularen: Jag är skeptisk. Taket lagrar ingen större värmemängd, utan den energi du kan utvinna är ögonblicksefffekten när du utvinner energi. Jag tror att konvektorn i en luftvärmepump har en yta på 70 - 100 kvm (alltså den yta som tar upp energi ur luften). Om man då jämför med ett tak på 100 kvm så är en stor skillnad att fläkten i värmepumpen byter ut luften som är i kontakt med den
1 svar · 1,9k läst
Stenolofanders
Stenolofanders: Sen jag sett hur det ser ut på råsponten under tjärpappen på yttertaket ovanför just det där sovrumstaket i mitt förra inlägg så drar jag följande slutsatser: bygg med fuktspärr inåt rummet och diffusionsöppet (eller rejäl luftspalt) utåt luften om du vill undvika fuktskador. Nu är fuktspärren på plats, återstår att lägga om taket. Med en vettig konstruktion kunde det hållet
7 svar · 2,9k läst
·
FG
FG: Fråga husleverantören efter råd och hur de har tänkt. Huset är väl provtryckt och hur blev då resultatet när det saknas plast? Om man får problem eller inte med uteluftsventilerad vind beror till stor del på var i landet huset ligger. Uppe i norr där det är kallt blir det sällan problem. Ligger huset kustnära i södra delarna är det så varmt och fuktigt att risken ökar betydligt
8 svar · 3,3k läst
·
K
kimmo_thn: Var inne och pratade med firmaägaren och visade bilderna. Vi blev överens om att jag bara skulle betala för kaminen. Allt annat kunde jag vänta med tills jag var nöjd. Han var överens med mig att det inte såg så bra ut. Så ni efter lite om och men har takhuven och diverse blivit monterat på nytt och allt ser mycket bättre ut. Tack för alla tips och råd jag fått.
15 svar · 11,8k läst
·
F
Forsmark91: Hej Till våren skall jag byta panel på gavelspetsarna på huset. Det är ett tegelhus från 69 med självdrag och kallvind. Är just nu ingen ventilation alls på vinden mer än sprucken panel. Taket håller jag på att byta där det blir ventilerad nock. Till min fråga; bör jag sätta gavelventiler och vindpapp på gavlarna? Och isåfall hur stora bör ventilerna vara? Vinden är cirka
0 svar · 3,3k läst
M
Martin99: Vi har gjort så i vår tillbyggnad men väggen blir kall på vintern.
1 svar · 2,4k läst
L
laad: Tänkte uppdatera trådan då det har gått några veckor. Nu har jag rivit allt, byggt upp ny konstruktion med 45mm luftspalt och nedreglade takstolar med ca 250mm. Gjorde också en mindre stödvägg ca 1,2m från ytterväggen. Använde Bison Ångbroms och isolerade med Cellulosa. Glespanel på 28x70 cc 300mm. Ska skruva dit gips och även OSB på stödvägg. Ska även putsa om murstock och
7 svar · 2,9k läst
·
D
Danne_G: Det är så jag också känner då det är lättare med pannor om man har som jag urtag för olika saker i taket.
16 svar · 3,8k läst
Myhran
Myhran: Läst på lite Ska ju läktas m 45x70 Då håller det ju
1 svar · 811 läst
A
Autodidak1: Ska du göra det rätt ska taket av innan du lägger ny duk (eller plast). Jag skulle satt upp duk mellan takstolarna med hjälpa av lister som klämmer fast duken. Det finns flera fabrikat underlagsduk som är bättre än plast ur kondenssynpunkt (eller egentlige är alla det) och latmansversionen att klämma fast den kommer lösa problem med kondens. Däremot är den inte 100 om det skulle
9 svar · 5,8k läst
·
Anna_H
Anna_H: Det bästa vore nog att lägga plåt eller något sådant emellan. Vi hade vår luftvärmepump på ett par brädor på takpappen på garaget förut. Det ruttnade.
1 svar · 2,1k läst
mexitegel
mexitegel: Jag har gjort just detta projektet, jag skruvade en bräda 21x95 på var sida om takstolen. För att få vettig spännvidd satte jag en stump 45x95 i mitten mellan brädorna ner mot hanbjälken och skruvade brädorna i denna. Ovanpå detta reglade jag med liggande 45x95 (för att spara höjd) c-c 40 och lade vanliga 12mm spånskivor på det (billigare än c-c 60 och golvspån). Jag lämnade dock
10 svar · 4,1k läst
·
H
Havmullen: :wow: Tack för tipset, har googlat och ser att det är hårt att slipa innan målningen. Någon som har erfarenhet av det?
2 svar · 741 läst
·
G
Gabbe1: Om du har undertryck i bostaden och dessutom plast mellan bostadsdel och kallvind så ska inte fuktig luft inifrån kunna ta sig upp och orsaka/förvärra problemet. En kallvind är dock en riskkonstruktion och det är inte ovanligt att det blir problem med mögel där. Det skulle kunna vara så att det fortfarande är "byggfukt" från virket om huset är nybyggt. Mer ventilation av kallvinden
3 svar · 3,8k läst
·
A
andreverge: Om du ska byta taket. Ta i alla fall in dem i offert för även eventuellt jämförelse. Lämna länken här https://www.karosbygg.se/
4 svar · 9,7k läst
G
Greyshanks: Hej! Vi ska byta tak på vår villa, strax norr om Umeå. Betongteglet är visserligen rätt ok, men pappen under är helt torkad och förstörd och taket är 46 år gammalt, så vi tänkte byta innan vi faktiskt får problem. Vi vill ev få rivet, byta takpapp, läkt mm, få nya pannor på plats, fräscha upp eller byta plåt och stegar. Efter att ha fixat och dolat en hel del själv har vi nu
0 svar · 2,3k läst
K
Krypstocken: Bifogar 2 bilder på kattvinden som är ersatt med limträ.
5 svar · 2,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.