9 807 läst · 29 svar
10k läst
29 svar
tak på farstukvist - kuverttak
aaaha tackar får kolla på det.
men vad brukar man använda för dimensioner på strö+bärläkt? det kanske inte bygger allt för mycket ändå?
40 mm totalt?
men vad brukar man använda för dimensioner på strö+bärläkt? det kanske inte bygger allt för mycket ändå?
40 mm totalt?
inga nya synpunkter? =)
Ska man vara noga så ska man använda 25mm ströläkt och 25mm bärläkt, så 50mm plus plåten, dock så har ju många gamla tak en ströläkt på 10-12mm som legat i 50år och är fortfarande inte akut dåliga.thestrut skrev:
Jag skulle nog ändå ha lagt papp om det i framtiden ska bli falsad plåt, pappen är enklare att lägga, snyggare och säkrare vid lågt lut.
tp20 rekommenderas inte under 14 grader men det går väl att tänja på lite på, jag skulle dock aldrig lägga tp20 utan läkt.
tack för synpunkterna!
jag har efterfrågat en till offert på falsat så får vi se vart den hamnar...
om jag lägger tp20 utan läkt så har jag i stort sett möjlighet att skruva den under nockplåt samt vid fotplåt eftersom det är korta sträckor.
vilket avstånd brukar man skruva på i längdriktningen eller vad man ska kalla det?
jag ska dock avvakta tills offerten kommer in (om den kommer, han har iaf varit och mätt
jag har efterfrågat en till offert på falsat så får vi se vart den hamnar...
om jag lägger tp20 utan läkt så har jag i stort sett möjlighet att skruva den under nockplåt samt vid fotplåt eftersom det är korta sträckor.
vilket avstånd brukar man skruva på i längdriktningen eller vad man ska kalla det?
jag ska dock avvakta tills offerten kommer in (om den kommer, han har iaf varit och mätt
Bärläktens cc mått bör väl inte överstiga 500mm, (kan nog ökas om du inte ska gå på taket) och plåten skruvas ju vanligtvis i alla bärläkt, i var tredje dal om jag minns rätt.
Vad blir måttet från skruven under nockplåten till takfoten?
Vad blir måttet från skruven under nockplåten till takfoten?
som längst är det ca 3 meter .
men avtagande i 45 grader eller vad man ska säga...
men ligger plåten dikt an råsponten kan man gå på den utan skruv... så där det är som längst, 3 meter kan det ändå räcka med 1 skruvrad i mitten samt nock+fot känns det som
MVH
men avtagande i 45 grader eller vad man ska säga...
men ligger plåten dikt an råsponten kan man gå på den utan skruv... så där det är som längst, 3 meter kan det ändå räcka med 1 skruvrad i mitten samt nock+fot känns det som
MVH
fick prisuppgift nu på riktigt falsat tak... 13500:-
det är ju lockande att själv skruva på tp20 för säg 2000:- i materialkostnad...
direkt på underlagspappen och vara sparsam med skruv...
det är ju lockande att själv skruva på tp20 för säg 2000:- i materialkostnad...
direkt på underlagspappen och vara sparsam med skruv...
Varför ta sådana genvägar på ett moment som tak som kan förstöra ditt hus om det inte blir korrekt gjort?thestrut skrev:
men är det verkligen en genväg? enligt profilplåt så är det helt okej att lägga trp20 direkt på underlagspapp..
men har ju sett att flertalet av er inte skulle gjort så..
genvägen består ju i att spara 10000:-
men har ju sett att flertalet av er inte skulle gjort så..
genvägen består ju i att spara 10000:-
Jag har aldrig hört talas om att det skulle vara okej att dra tro rätt igenom pappen utan läkt, men o andra sidan har jag ju bara jobbat med plåt i 14-15 år.
Istället för att spöka ut huset med tveksamma lösningar och budgeten är snäv så tycker jag du ska satsa på ordentlig ytpapp. Kortare livslängd men du får det ordentligt gjort så vad är problemet med att göra det ordentligt och ta hand om ditt hus?
Istället för att spöka ut huset med tveksamma lösningar och budgeten är snäv så tycker jag du ska satsa på ordentlig ytpapp. Kortare livslängd men du får det ordentligt gjort så vad är problemet med att göra det ordentligt och ta hand om ditt hus?
hade jag aldrig frågat här har nog trp20 redan legat där 
men vad säger ni om 13500:- för ett falsat tak på typ 14m2 med fall åt 3 håll? är det ett bra pris?
förövrigt ville plåtslagarn ha det svart... kanske är en nackdel vid eventuella felaktigheter?
jag sa att jag ville ha det så billigt som möjligt... så han fick räkna hur han ville med rot etc... så svart var tydligen billigast
men vad säger ni om 13500:- för ett falsat tak på typ 14m2 med fall åt 3 håll? är det ett bra pris?
förövrigt ville plåtslagarn ha det svart... kanske är en nackdel vid eventuella felaktigheter?
jag sa att jag ville ha det så billigt som möjligt... så han fick räkna hur han ville med rot etc... så svart var tydligen billigast
1000:- m2 tycker jag låter okej för ett litet tak i 3 vinklar. Det går åt mer material i snednockar osv. Men sedan är det ju upp till dig om du tycker det är prisvärt eller ej. Bandtäckt så har du ett gediget och bra tak du inte behöver fundera så mycket mer på på många år.
Tycker du det är dyrt är det tjärpapp som gäller alternativt gmmiduk. Sedan har det ju med utseendet att göra och lutning. trp20 hör inte hemma på ett bostadshus tycker jag. Det har man till ekonomibyggnader och industrifastigheter
Angående hur du sköter dina affärer gentemot skatteverket lägger ju inte jag mig i.
Tycker du det är dyrt är det tjärpapp som gäller alternativt gmmiduk. Sedan har det ju med utseendet att göra och lutning. trp20 hör inte hemma på ett bostadshus tycker jag. Det har man till ekonomibyggnader och industrifastigheter
Angående hur du sköter dina affärer gentemot skatteverket lägger ju inte jag mig i.
nu har jag sent om sider tänkt om...
pannplåt direkt på pappen blir det ju!
pannplåt direkt på pappen blir det ju!
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
Bra tips med pannplåt!
Det bygger väl minimalt om man vill bygga ett förstukvist-tak som får plats under det vanliga takskägget.
Beläggning Plannja Hard Coat 25 | Blank
Min. längd (mm) 1500
Max längd (mm) 8000
Ändöverlapp (mm) 300
Täckande bredd (mm) 1120
Profilhöjd (mm) 20
Bredd profiltopp (mm) 24
Bredd profilbotten (mm) 232
Profildelning (mm) 280
Tjocklek (mm) 0,7
Min. taklutning (°) 10
Vikt kg/m2 2,3
http://www.plannja.se/husagare-bygg...deiulDQdnv8FoJkdJXtpHweHKP0W1dajZ8BoCIPTw_wcB
Det bygger väl minimalt om man vill bygga ett förstukvist-tak som får plats under det vanliga takskägget.
Beläggning Plannja Hard Coat 25 | Blank
Min. längd (mm) 1500
Max längd (mm) 8000
Ändöverlapp (mm) 300
Täckande bredd (mm) 1120
Profilhöjd (mm) 20
Bredd profiltopp (mm) 24
Bredd profilbotten (mm) 232
Profildelning (mm) 280
Tjocklek (mm) 0,7
Min. taklutning (°) 10
Vikt kg/m2 2,3
http://www.plannja.se/husagare-bygg...deiulDQdnv8FoJkdJXtpHweHKP0W1dajZ8BoCIPTw_wcB
ja men visst, (fast det bygger lika mycket som tp20)
men man SKA lägga det direkt på pappen enligt plannjas anvisning.
så det var ju bra... tyckte dock att profilplåt i sundsvall var dyr, 200:- kvadraten.
men då får man exakt längd på alla bitar å slipper en del spill..
men man SKA lägga det direkt på pappen enligt plannjas anvisning.
så det var ju bra... tyckte dock att profilplåt i sundsvall var dyr, 200:- kvadraten.
men då får man exakt längd på alla bitar å slipper en del spill..