Tak & Vind
hewini: Tack för svaren! Det var lite som jag misstänkte, avstod iaf från detta hus.
tommyf: Hej Hans! Om du inte redan gjort det, gå in och kolla lite på vår blogg. Jag har försökt beskriva mycket runt själva beslutsprocessen och hur vi valde vilken typ av byggföretag vi ville anlita osv. Tiden det tar beror mycket på om ni väljer en firma som gör mycket av jobbet på fabrik och monterar övervåningen på ett fåtal dagar. Vi valde att bygga i lösvirke, bl a eftersom
hus520: [citat] Jag har satt upp några markskivor av stenull som extra ljuddämpare. Det gjorde susen till FTX:en.
useless: Nocktätning med rätt profil för trapetsplåten kan man stoppa in utifrån under nockplåtarna. Typ sån här: https://www.byggmax.se/verktyg/handverktyg-och-redskap/tillbeh%C3%B6r-takpl%C3%A5t/t%C3%A4tband-takpl%C3%A5t-tr20-p20042
Hultsätter: Bra tankar ni har kring detta! Ja, att lyfta upp all isolering och putta in t ex vindpapp i botten är ju en riktigt bra idé - om än jobbigt. En intressant tanke att vänta med att öka ventilationen. Frågan är om jag skulle göra tvärt om istället. Dvs stänga mot den nya vinden. Kan ju göra det lite försiktigt med ett draperi i så fall. Svårt att veta vad som är bäst kanske men jag
huggan: Eftersom övriga takstolar är likadana som den vid murstocken ser jag inga problem med att riva den.
Peter2400: Det håller säkert, slå inte för hårt nu bara!
Petter Forsen: [citat] Ja det fick plats, luckan 3 + stegen 9 samt att sargen är lite högre än lösulkens 50 gick det mycket bra
Rolle85: kan du inte täta med något mellan panna och plåt så du får en vattentät övergång.
Fabbe: Skorstenen är en gammal pjäs som sitter över pannrummet där oljepannan stod för många många år sedan. den är ca 4 meter hög och kan ersättas av en mindre nättare historia vilket alla grannar som gjort något åt sina tak genom åren gjort. Det är inte så att den skall sättas igen. Vi har bett om offert från ett flertal firmor men det var några år sedan så de är inte längre
79andreas: Tack men nej det blir inte aktuellt. Huvudspåret är att fixa ett extra undertag som det skrivits om. Och fara iväg och köpa någon duk på isoleringen.
byggarätt: Att göra investering för vindsförvaring hänger på hur luckan ser ut...? 1. Måste ha en ordentlig vindslucka stege? 2. Om uteklimat måste detta åtgärdas så att inga spånskivor läggs in och att klimatet på vinden blir anpassat för förvaringen 3.Bärigheten på takstolarna måste kollas jämfört med det undergolv som väljs spån är olämpligt då det är tungt i förhållande till
Stefan N: Mitt gamla tak hade inte en enda panna spikad, inga problem alls men på det nya skruvades runt om för säkerhets skull.
shomakie: Alt A. Sen kan jag rekomendera takstolsskivan från isover som jag nyss isolerat mitt garage med. Där är de vindpapp på båda sidor o passar cc 120 direkt. [bild]
TheGame: Där jag.bor är det.helt klart.vanligast att ha en plåt dragen hela vägen upp till nock. Där det inte är så är på hus och tak som ännu inte blivigt bytta (70 tals område) men alla nyare har plåt hela vägen. Även mitt tak som fick ny huv custom made från plåtis. Det sitter också en plog på plåten som ska hindra snö att glida och trycka mot huven.
Marie Cheshire: Hej! Vi funderar på att måla om vårt tak. Är osäker på om det är fibercement eller eternit. Pannorna är rejäla och ganska så tunga. Rekommendationer på firmor som tvättar + målar mottages gärna! (Skåne ) [bild]
Kallebo: Hur gick det? Gjorde ni om det eller höll det tätt? Det har nu gått drygt två år så erfarenhet bör ju finnas!
dayinelecteic: Jag vet inte i dagsläget hur det är tätat där, det är exakt det som oroar mig med, såg att dom sågade upp ett relativt stort hål när dom höll på men som novis så litar man ju på dom eftersom dom gjort snickarjobb som varit av väldigt bra kvalite tidigare, jag får ta dit chefen och så får han gå igenom vad dom gjort och varför. den första bilden på huven ovanifrån är
martinradbo: [citat] Jo jag vet det. Takduken som vi har kräver dock att man svetsar ihop lagningslappen med taket vilket innebär att takfirman måste tas dit. Men hittar jag ingen godkänd produkt för montering underifrån i råsponten, alternativt i "ändregeln" till takstolarna, så får jag bita i det sura äpplet och ringa takläggaren. :-(
MathiasS: Det är nog ingen ide att fråga detta här. Enligt regelboken är det njet på att elda om den inte kan besiktigas ordentligt, och det kan bara ske om det finn taksäkerhet enligt instruktionsboken. Men, den person som gör kontrollen hos dig kan ju välja att acceptera ett provisorium och ge eldningsförbud om det inte är fixat till nästa inspektion eller rensning => fråga den person som du
ahlgren88: Tack för era utförliga svar :) Ja antagligen är taket bytt för många år sedan. Men anledningen att jag tänkt gå igenom och byta tak är för att det finns mikrobiell tillväxt på insidan av en del råspont och känner då att vi går igenom allt ifrån ventilation till att byta ut dålig spont och när man ändå gör det så byter vi ut teglet mot nytt tegel som passar huset. Känns
PeterStrandberg: Inga problem, man måste mäta lika mycket som med dubbel gles. Huntonit Symfoni hade jag
Marcussjogren: Alltid kul när det går vägen! :)
hasse08: Det är lika stor kostnad att behålla gamla takpannor som att kasta och beställa nya. Fördelen med nya är att om man följer monteringsanvisningen får garanti.
hasse08: Ditt svartmögel bör behandlas omgående. Det är aldrig bra att ha mögelpåväxt och det ser ut som din luftspalt är tilltäppt på bilderna. Bör öppnas upp så det kan andas. Att byta ut sin isolering på vinden ger dig kraftigt reducerad uppvärmningskostnad. Kör med lösull. Finns flera olika företag som pysslar med det och det går att pressa ner i priser. Se till så dom sanerar din
Antonol: Sverige är ett roligt land... Känner att det måste föras en dialog med kommunen, nuvarande uppvärmning sköts med fjärrvärme och förutom ett fåtal nya fönster och en tilläggsisolering jag gjorde ifjol är mitt Per-Albin inget underverk i energiväg. Alternativet är väl polyurethan-skum med sluten cell!
Kaboff: Beror på kvaliten på regeln men berättar du de finns det säkert någon som besitter kunskapen som kan berätta :)
Anna_H: [citat] Så hade vi förut, pga knasig ventilation (manuell fläkt i knähöjd ut på kattvinden?) och sedan en oisolerad, otät vindslucka nästan inne i duschen. Nu har vi en fukt- och ljusreglerad PAX med ventilationsrör upp på vinden och fram till en ventil. Funkar bra, nu droppar det inte kondens från taklampsuttaget längre :D
michfris: Den här killen har gjort det, http://www.minhembio.com/Wildkris Du får skrolla ner lite