Hej

Vi har under en längre tid funderat på att byta ut eterniten på vårt hus. Som tätskikt betraktat håller det ännu tätt men vi har bytt ut enstaka spruckna plattor. Vi skulle gärna vilja ha lite synpunkter från er här på byggahus.se. Vilken typ av tak skulle passa på vårt hus?

Själva har vi funderat på enkupigt lertegel eller kanske något som mer liknar eterniten. Kulören är heller inte självklar; rött, svart eller grått?

Vad skulle en omläggning av vårt tak kosta?
- Totala takytan ligger på 150kvm, huset är byggt som ett T.
- Byggställning behövs. Brant taklutning (50-60 grader)
- Deponering av eterniten
- Ny tjock takpapp och ny läkt
- Plåtarbete

Vi har också funderat på om vi behöver ha en byggnadsingenjör som räknar på takets hållfasthet för ex. ny lertegelbeklädnad. Takstolarna är friska stockar 130x130mm och med ca 1100mm mellanrum

Alla kommentarer och synpunkter tas tacksamt emot.

Mvh

• IMG_1260_03.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Huset är ju jättefint som det är. Byt inte till annan färg eller pannor, tycker jag. Jag hade valt shingel, slätplåt eller skiffer i mörkgrå/svart....

Det blev Skifferplattor från Nordskiffer. Resultatet ser ni här:

Ett hus med Skifferplattor på taket från Nordskiffer, tegelfasad, grusgång och gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Solvskaftet och 9 till
  • Laddar…
S
H Hansa_12 skrev:
Det blev Skifferplattor från Nordskiffer. Resultatet ser ni här:

[bild]
Snyggt!

Vad kostade kalaset?

D
Riktigt snyggt, helt rätt val!

Jag gillar att du fick ett svar för åtta år sedan, och så blev det :)

Totalt slutade notan på ca 400.000, innan ROT. Men det inkluderar både huset och garaget.

Taket har nu legat i 5 år, sedan början av 2012. Jag hade faktiskt glömt att jag postade den här frågan då 2009, men det kändes kul nu att få dela en efter-bild.

Mycket fint tak även om priset svider lite kanske så vet du att det kommer se fint ut lång tid framöver.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.