Behöver lite hjälp, tänkte lägga ett Plannja Trend tak på förrådet och skulle vilja avvika lite från monteringsanvisningarna för att få det i mitt tycke snyggare.

Jag vill göra "fel" på två ställen:

1) i takets nedkant där plåtarna skarvas med en klickfals så är det tänkt att endera lämna det öppet eller att köpa med ett "lock" som viks över.
Jag skulle hellre avsluta som man gör med ett "riktigt" bandtäckt tak, dvs genom att klippa snett uppifrån en näsa som man viker upp in över falsen. Går det med tanke på att falsen är lite vidare än en bandplåtsfals, kanske 10mm.

2) Det andra stället jag skulle vilja göra fel på är vid nock (det är ett pulpettak) där jag istället för att sätta nockstöd och fästa nockplåten i skulle vilja vika ned falsen platt mot taket och få ned nock plåten platt.

Finns det nån plåtslagare som kan tipsa om jag tänker helt fel eller ej.
Jag vet förstås att om jag absolut vill ha det så är det bara att ta dit en plåtslagare och lägga bandplåt men det är två problem med det, hitta en och att det blir dubbla priset.

Nej du kan inte lägga eller avsluta som man gör med bandtäckt det är omöjligt.

Ok, ja det får väl bli som dom tänkt då, jag fick intrycket av denna video att det skulle gå. Det ser väldigt likt plannjas lösning men kanske är något annat.

Locket du kallar det är inget som köps till. Det sitter redan på plåtarna som en flik och viks igen när man monterat.

Nja, det finns 3 versioner av Trend, A, C och D. (Var B tog vägen vet ingen)...
Version D har lock, A & C har det inte. Version A har rak kant medan C & D har omvik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.