Hej! Jag har en fundering ang etenittak.vi ska köpa ett hus från 1974 som har efernittak(ser ut som tegelpannor) o taket verkar vara bra men det jag oroar mig för är att det finns ingen råspont eller papp under taket utan bara läkt som pannorna ligger på.det innebär att om en läcka uppstår så far vattnet direkt ner i sågspånet..får det vara så? vad göra? Tacksam för svar/Micke

Dålig lösning och byt direkt om du kan. Var försiktig med plattorna om du tar ner dom själv, försök få lös dom hela och sen lämna på deponi,

Läcker taket? Eternit är mycket hållbara tak 50-70 år utan problem, det vanligaste är sprickor på längden annars är det mycket täta tak, finns på tusentals ladugård och hus på landet.

harry73
Men har man ingen takpap under betyder en spricka att det läcker, så en dålig lösning.

Finns duk som man kan fästa på takstolarna underifrån så att säga för att säkra upp.
Bökigt och kanske tjorvigt att få korekkt längst ner beroende på hur mycket plats man har att jobba på.
Hade själv eternittak tidigare dock med masonit.som undertak.
Allt åkte på tippen för några sommaren sen dock.
Eterniten hade spruckit på flera ställen på taket speciellt kring 2st huvar.

Micke44444 Micke44444 skrev:
Hej! Jag har en fundering ang etenittak.vi ska köpa ett hus från 1974 som har efernittak(ser ut som tegelpannor) o taket verkar vara bra men det jag oroar mig för är att det finns ingen råspont eller papp under taket utan bara läkt som pannorna ligger på.det innebär att om en läcka uppstår så far vattnet direkt ner i sågspånet..får det vara så? vad göra? Tacksam för svar/Micke[/QUOT

Det där låter ytterst märkligt, att om det är som du säger att det inte ligger ngn form av skiva under läkten!?
Normalt brukar det ju ligga ngn form av skiva under läkten, och hos dig menar du att du ser
undersidan av takpannorna inifrån vinden?
Jag hade också eternitpannor, som vi rev förra året, men hos mig låg det dessutom skivor av eternit under läkten, mellan takstolarna.
Tänk på att du får riva eterniten själv, men anlitar du ett företag måste dom vara auktoriserade
för asbest.
Dessutom är sophanteringen för asbest dyr, inte bara att åka till tippen bara.

Finns gott om äldre hus som inte har något skydd under takbeläggningen. Oftast är det inget problem, men det kräver lite mer tillsyn än vanligt, så är man bara lite observant så är det lugnt.

Nja, så vanligt är det inte på ett hus fr -74

J Jörgen Ö skrev:
Nja, så vanligt är det inte på ett hus fr -74
Nej dom har oftast duk/ folie eller masonit, men på äldre hus är det vanligt och oftast inget problem.
Jag ser ingen anledning att byta så länge det är tätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.