9 448 läst ·
6 svar
9k läst
6 svar
Underlagspapp till valsat plåttak
Hej,
Jag ska byta tak och kommer att lägga råspont som svall.
Min fråga är vad jag ska ha för underlagspapp ovanpå detta?
Tanken är att klä med valsat plåttak som jag har på övriga huset.
Det vore bra om pappen klarar någon månad eller så då plåtslagare inte alltid är så lätt att hitta..
Tips på papp någon? - gärna byggmax
Det vore bra om pappen klarar någon månad eller så då plåtslagare inte alltid är så lätt att hitta..
Tips på papp någon? - gärna byggmax
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det gäller att välja så hög kvalitet som möjligt. Kostnaden är ändå försumbar jämfört med ett falsat plåttak. Pappen bör ha beteckningen YAP eller YEP och följas av siffran 2200 eller högre (anger asfaltmängden per kvm). Välj gärna klisterkant. Byggmax är fel ställe att söka kvalitetsprodukter på, tyvärr.
Hej skall du lägga valsat plåttak bör du använda något av följande .J stefan100 skrev:Hej,
Tips på papp någon? - gärna byggmax![]()
Mataki 380
Mataki halton Steel
Eller icopal flexisteel.
Dessa är rekommenderade för bandtäckning och klarar lång tid på tak
Jobbar själv som plåtslagare och använder uteslutande halton Steel som kan ligga på tak i 12 månader innan plåten måste på
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Vad jag förstår är Mataki Haloten Steel en mycket bra produkt som dels ger ett slätt underlag, dels kan ligga exponerad under en längre tid. Den borde heta YEP 1800, jag vet inte varför det inte sägs rakt ur. När man ändå tar kostnaden för bandtäckning gäller det att inte snåla på underlaget.
All plåt är väl valsad? Profilerad plåt är väl även valsad för profilen, men jag gissar att TS syftar på falsad plåt va?
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
I flera steg ocksåD Daniel 109 skrev:
Men när falsat tak läggs så kör väl firmorna direkt från rulle genom en rullformningslina(valsverk?) för att skapa profilen. Falsningen är väl själva förslutningen av den ”valsade” profilen?
Redigerat:
Profilerad plåt skruvar man . Färdiga ark som köpes på byggmarknaden.
Bandtäckning (falsat ) Kör plåtslagaren upp i en falsupptagare på plats i rätt längder och sedan falsar / klämmer ihop den med en s.k lok . Ej att förväxla med sk clicktak.
Bandtäckning (falsat ) Kör plåtslagaren upp i en falsupptagare på plats i rätt längder och sedan falsar / klämmer ihop den med en s.k lok . Ej att förväxla med sk clicktak.
Klicka här för att svara