I går kväll började det droppa in vatten i uterummet efter massivt snöfall och ösregn därefter. På taket sitter falsad plåt och som innertak träspont. Enligt förra ägaren finns ingen isolering däremellan, även om han var osäker. Det "ekar" dock när man knackar på sponten.

LF ersätter inte skador på yttertak. Enligt dem så behöver jag inte göra något åt sponten eftersom det inte finns någon isolering och den kommer självtorka till sommaren. Jag har skottat av taket sånär på dm tjock is som inte går att rubba utan att riskera ytterligare skador på taket.

Nu står hinkar och tar emot vatten tills hantverkare kommer och det kan dröja med tanke på nyårshelg. Enligt LF ska det inte vara några bekymmer.

Vad är rimlig summa för reparationen enligt er synpunkt?

Rätt lagda falsade plåttak skall inte läcka. Har du någon förklaring? Har det läckt en gång kan det ske igen. Just yttertak bygger och dimensionerar vi ju för extremsituationer. Jag skulle avvakta med takpanelen tills jag vet orsaken.

Var på taket är läckaget?

Det är inte alls ovanligt med läckage vid falsad plåt, oavsett om det är moderna klicksystem eller lös plåt på rulle som är falsad efter konstens alla regler.

Om ni måste göra om plåttaket i helhet, lägg en underlagspapp på råsponten så kommer det att hålla tätt.

Många falsningar blir små släpp i så att vattnet kryper upp och sedan, om ingen underlagspapp finns, blir taket blött, det torkar, men det blir mögelskador, vet inte vilket geni på LF som du talat med, klart att trätaket tar skada.

Hittar ni läckan kan man öppna falsen och göra om den, med risk att det blir fel på någon annan fals, men det går.

1000 - 1500/ kvm utan undertak och underlagspapp bör du räkna med vid nytt tak, tyvärr.

Mvh P-A

Jag skrev "rätt lagda falsade plåttak" i mitt föregående inlägg. Där ingår att plåten läggs på underlagspapp. Om ert plåttak är lagt direkt på råsponten föreslår jag att ni lägger om det. Det blir aldrig bra annars.

Vad är taklutningen?
Det är väl klart att om det byggs upp is och snö, där isen når över plåttakets falsar, så kommer det att läcka in vatten.
Det är ju därför vi har undertak med t.ex. takpapp.

Men som sagt, vad är taklutningen?

Som ovanstående redan skrivit ska ett korrekt lagt falsat(ej click) plåttak ej läcka, skulle vatten tränga in i dubbelfalsen så stoppar M82 (fals-kit) det innan det går vidare...enda fukt som får leka av sig under plåten är kondens, och den ska underlagspappen ta hand om och leda ner till språnget. Antingen är något felgjort eller så har taket fått sig en smäll. Blir svårt för luften att dra ur fukten som uppstår då det antagligen är råspont som undertak, pappen är ett måste när det bandtäckt. Angående pris för reparation vet jag inget tyvärr. Hoppas jag hjälpte till nåt:) //Jonas

Redigerat:
Jag ser inte läckaget pga all blåis som är dm tjock, men det kommer ett par dm in från ytterkant och det droppar från ett 10 tal ställen från samma planka 2,5 meter brett

Det är väldigt liten lutning på taket och jag spekulerar i att det blivit bakåtlutning på sista knixen möjligen av snövikten.

Vi fick tillträde till huset för 2 veckor sedan, taket var u.a. i besiktningsprotokollet. Pga snön har det inte gått att se taket efter tillträdet. Kan jag rentav hävda dolda fel även om det känns långsökt?

E eng83 skrev:
Jag ser inte läckaget pga all blåis som är dm tjock, men det kommer ett par dm in från ytterkant och det droppar från ett 10 tal ställen från samma planka 2,5 meter brett

Det är väldigt liten lutning på taket och jag spekulerar i att det blivit bakåtlutning på sista knixen möjligen av snövikten.

Vi fick tillträde till huset för 2 veckor sedan, taket var u.a. i besiktningsprotokollet. Pga snön har det inte gått att se taket efter tillträdet. Kan jag rentav hävda dolda fel även om det känns långsökt?
Dolt fel är det inte om det är mycket snö och is på ett tak med liten lutning, då skall taket hållas rent från snö.
Visst kan man försöka hävda dolt fel, det är din fulla rätt, lägg inte för mycket energi på det, är mitt råd.

Kan du ta ett kort på hur det ser ut, inne i taket och från ovansidan, helst utan att du halkar.

/P-A

Är det väldigt låg lutning och en dm is så kan ju vattnet leta sig in lite varstans. Hur ser det ut där taket ansluter till husväggen?

Så här ser det ut, har i varje fall slutat droppa nu. Det är dock knivigt att lokalisera läckan.

• Tak i ett rum med fläckar som tyder på vattenläckage, och hinkar placerade på golvet för att samla droppar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Snö och is täcker marken där det tidigare droppat, svårt att se var läckan är.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blir svårt att hitta vart läckaget är med all is, jag hade skottat av taket och väntat till våren när isen har tinat bort.

Det kan vara att isen har krypt in i falsarna och böjt ut dom.

• Gilla
eng83
  • Laddar…
Krilleman
Varmhålles uterummet vintertid och taket är ej isolerat?

Med tanke på det decimetertjocka islagret så ja...

Då finns det inga garantier alls att en för dåligt lutande plåttak tätar. Men som redan sagt borde underlagspappen lösa det åt dig, om den finns dvs.

Isen är nog boven i detta drama gissningsvis.

:thinking:

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
K Kojak skrev:
Nr 5 Man skall vara ärlig och rak på sak. Precis som idoljuryn, kan man inte sjunga så kan man inte det. Bättre höra det tidigt, så blir skadorna mindre.
Fast att nån ber om hjälp finns det ju olika sätt att framföra det på. Ditt kanske inte var det bästa!

Bilden som du tagit på utsidan förbryllar mig lite.
Är det en utbyggnad med svagare lutning till höger och bostadshuset med brantare tak till vänster i bild?
Om det är så borde falsningen gå åt andra ledden, om det är så ligger felet troligtvis inte i plåttaket i sig.
Jag gissar att vattnet kommer in i delningen mellan taket på huset, i infästningen mot väggen, då rinner vattnet efter yttervägg ner i innertaket.
Har du möjlighet att ta bort listen, taklisten i uterummet, den mot husväggen, se om det kommer vatten från husets tak mao.
Det ligger mycket snö i brytningen mellan taken.

Nu tror jag inte att falsen läcker, ändrat mig efter bilden, förutsatt att jag gissar riktningen rätt.

Mvh P-A

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.