Byggahus.se

Åskledare

1. N
    Medlem Nivå 4
    I min ungdom var alla hus utrustade med åskledare på taket. Varför har man monterat ner åskledarna?

2. KarlXII
    Medlem Nivå 11

Re: Åskledare

Man har uppfunnit blixtlås.

3. KarlXII
    Medlem Nivå 11

Förlåt...jag kunde inte låta bli ;D

4. KarlXII
    Medlem Nivå 11

Verkar vara dåligt drag i den här tråden. Förvånande, jag tänkte att det skulle komma in lite tips - jag är själv intresserad av att åskskydda men har haft mycket svårt att hitta info..
    Vad jag förstår åskskyddar man inte speciellt ofta mot direktnerslag idag. Många tycks nöja sig med att säkra för en indirekt träff, dvs via el- eller telenätet.
    Illa tycker jag som har sett en kåk brinna ner efter direktträff .
    Själva grejerna verkar inte vara speciellt avancerade, två spröt (en på varje gavelnock) stålwire emellan och fortsättning på wiren ner längs ena gaveln till ett nergrävt jordankare.
    I förra PLUS på TV snackades det tydligen om åskskydd. Jag missade det tyvärr - nån som har lust att sammanfatta?

5. G
    Medlem Nivå 9
  6. KarlXII
    Medlem Nivå 11

Tack för den, men där talar man också nästan bara om inledningsskydd..
    Lite hokuspokus-snack också tyckte jag....ström ligga kvar i marken och orsaka bränder nån månad senare?
    Jag är skeptisk....

7. G
    Medlem Nivå 9

Misstror du Sverker?! Det är ju som att svära i kyrkan.

Låter häftigt att lagra ström i marken. Men varför inte. Marken skulle ju kunna fungera som en gigantisk kondensator.

8. yonna
    Medlem · Nivå 15

Intressant aspekt. Jag bor centralt i Malmö; mitt hus ett av 200 lika höga hus (egnahembebyggelse från 1920). Blixten slog ner i ett av grannhusen för ett antal år sedan; halva taket försvann. Bra ljudisolering i huset ;D - ägarna sov vidare och fick på morgonen kunskap om skadan genom att grannen påpekade vad som hänt ...

9. E
    Medlem Nivå 4

Vår elektriker vill ha 2500-3000 för att dra en "riktigt" åskledare. Vad riktig är i detta fallet har jag ingen aning om än, men det tar vi reda på inom kort.

10. E
    Medlem Nivå 4

Nämnde käre Sverker nå't om försäkringspremier?
    Nån som vet om åskledare påverkar premien?

11. F
    Medlem Nivå 1
  12. G
    Medlem Nivå 4

kommer det verkligen att funka?? med tanke på att flertalet hus har väll ett träd som är högre än huset och blixten träffar huset ändå???

13. P
    Medlem Nivå 3

Blixten är lat. Den går alltid den väg som är lättast. Det innebär enligt känt diskutionsproblem: Om en har åskledare i ett område, är inte sannolikheten för direktträff större i hans hus. Han har ju fixat en perfekt nedledare för blixten att slå i?!
    Jag kan tyvärr inte stödja detta med fakta men om någon kan så skriv gärna.

14. L
    Medlem Nivå 6

Min man (som ÄLSKAR att diskutera åska) hävdar att om blixten vill slå ner i ett hus så väljer den åskledaren, men om den slår ner någonstans i närheten så är det just I NÄRHETEN - den sugs liksom inte till grannens åskledare.

Han blir lika arg varenda gång han hör folk säga att åskledare är vansinniga påhitt eftersom de drar till sig blixten. Det gör de INTE! Såvida inte blixten - som ju föredrar den enklaste vägen - ändå är på väg att slå ner i just det åskledarförsedda huset.

Och har man en åskledare och råkar ut för ett blixtnedslag så fyller ju åskledaren en funktion - att SKYDDA huset inte att utsätta det för fara.

Vi kommer självklart att installera åskledare i vårt nybyggda hus.
    Har ni tips om var man får tag på sådana och hur mycket de kostar? Tacksam för alla råd.

15. MathiasS
    Medlem · Nivå 25

När man pratar om att blixten dras till saker är det ofta spetsverkan man egentligen menar (bortsett från exempel med höga byggnander etc).

Laddningstätheten för en ledare är störst där ytan är starkt konvex, tex i hörn (hörnverkan) eller i spetsar (spetsverkan). Exakt varför det blir på detta sätt är inte helt lätt att visa men magkänslan säger att att Gauss lag som säger att E-fältet direkt utanför ledaren är proportionellt mot ytladdningstätheten tillsammans med definitionen på ytladdningstäthet gör detta till ett inte helt ogripbart fenomen....

Därmed inte sagt att spetsiga saker fungerar som blixtmagneter, detta är hyfsat "lokala" fenomen så blixten bör nog ha funnit det lämpligt att trilla ner i närheten innan den av naturens lagar väljer att fortsätta genom något spetsigt....