E eng83 skrev:
Så här ser det ut, har i varje fall slutat droppa nu. Det är dock knivigt att lokalisera läckan.
Det ser ju knappt ut som ett uterum över huvud taget.
Tjocka väggar, minst 15 cm isolering, 3glasfönster, elektriskt element under fönstret.
Det är mer likt ett vanligt bostadsrum.
Och taket borde då också vara konstruerat som ett konventionellt villatak,
med hyfsad lutning, dubbla tätskikt, vettig ventilation osv.

Om takarbetet är så dåligt gjort kan man ju fundera på hur golvbjälklaget är...

Finns inget tak som klarar stillastående vatten.
(Jo jag vet att det ”finns”)
Läckaget beror på is o snö som töar underifrån. Vattnet kan inte rinna bort.

Ja, det såg väldigt"gediget" ut för att vara ett uterum. Nu verkar det som ingen annan skrivit det så man måste väl fråga, det är inte kondensvatten ni ser på insidan av ert uterum? Taket blir ju en enda jättestor kall yta om allt annat är toppen isolerat... Och med vädret som varit i Mellansverige med stora tempändringar så är ju luften väldigt fuktig stundtals.

T tobbbias skrev:
Ja, det såg väldigt"gediget" ut för att vara ett uterum. Nu verkar det som ingen annan skrivit det så man måste väl fråga, det är inte kondensvatten ni ser på insidan av ert uterum? Taket blir ju en enda jättestor kall yta om allt annat är toppen isolerat... Och med vädret som varit i Mellansverige med stora tempändringar så är ju luften väldigt fuktig stundtals.
Jag hade hoppats på det men det kommer in ca 40 liter vatten/dag vid + grader Fortfarande är det en ishinna på 2-3 dm som täcker taket så jag kan inte lokalisera var det läcker. Återkommer i frågan

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Kan det vara så att lutningen är för liten och när det bildas en isvall på taket blir det en pöl ovanför och vattnet läcker igenom falsarna?

Så hade vi det när vi hade dubbelfalsad plåt på garagetaket med 4 eller 5 graders lutning. taket måste skottas absolut rent efter varje litet snöfall annars blev det isvallar och läckage.
Vi tröttnade på fanskapet och spikade nya takstolar med 10 graders lutning och rev bort det gamla taket och byggde om det. Sedan blev det ny dubbelfalsad plåt som håller tätt.

Annars kan det hända att någon takskottare i det förflutna har stött spaden genom plåten. Jag träffade på ett sådant hål i ett tak en gång.

Jo, lutningen är svag och mina teorier är antingen vattensamling eller att en spade åkt genom taket. När det smälter på yttertaket ska det rinna ner i en hängränna, men den är ju full i is och snö så allt vatten droppar istället ner på ett altantak med svag lutning och blir kvar. Borde givetvis tänkt på detta när man köpte huset men man får lära sig av sina misstag.

Ett sent svar på frågan, men om någon får samma problem igen eller ska sätta upp ett falsat plåttak: Det rörde sig om för liten lutning och det bildades då en vattensamling som kom in mellan falsarna. Inga problem sommartid, men vintertid var det inte kul!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.