Hej har letat och letat men hittar inte lösa brickor till farmarskruv.
Har ett plåttak som har blivit skottat många gånger och då det är spikat på nockarna så har hålen blivit ovala och släpper in väta.
Jag tänkte då att jag kan köpa lösa brickor till farmarskruv och popnita fast och skruva farmarskruv i dalen på plåten men hittar ju inga lösa btickor?
Nån som vet vart de finns att köpa?
Detta häller ett ladugårdstak så det behöver inte va snyggt men föraöker hotta en billig bra lösning då det handlar om ca 250kvm tak.

R
Eftersom du skottar så kan du inte sätta något i hålen , då blir det tillbaka på ruta ett med läckaget
En möjlighet finns att byta skruvarna till klockspik , dom är stora i skallen med packning
En variant på att få bort snö , är om det bara är plåten på reglar i taket , en 9 kw fläkt och värma plåten
så ramlar det av , ska då vara ca 5 m från taket , blir kanske att flytta den några gånger .
Kanske puffa lite på plåten när det töar så det glider , ungefär som på våren

R
Lite eftertanke , en fläkt orkar nog inte så bra , men delvis , det är en ladugård och då är det inte bra med öppen låga , annars en dieselvärmare , den är det fart på .

Jo men snön löser jag =D.
Men måste få rätt på hålen på nått sätt ..
Och bästa idén jag har är popnitar trycktäta med bricka...
Men fasen va de e svårt att hitta bricka med tätning. Kan ju köpa gummibricka +stålbricka+popnitar men ju fler element desto dyrare går ju ändå 1000st av varje till varje sida av taket. =s..

R
Har för mig att en farmarskruv gör ett hål på ca 5 mm och har dom då fått lite stryk
mekaniskt så han hålet vara ovalt , det innebär att det fordras en stor popnit , vet inte om det finns så stora
eftersom det ska svälla ut på baksidan
Är lite tveksam till den sortens lagning , det bästa är nog att tala med en riktig plåtis/takfirma
och förklara hur det ser ut . En del av dom är rätt kluriga
Jag har inte lagat sådant någon gång
Får du reda på något så kom tillbaka och tala om ,kan komma fler som vill veta

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.