Håller på att bygga ett garage med saxtakstolar. Tyvärr var ett par av takstolarna skadade vid leverans (se bild), takstolsfirman säger att det kan fixas med en 49x195 drygt en meter lång. Skulle visst få något prisavslag, men jag är mer intresserad av att det blir rätt.
Är det en ok lösning mht till hållfasthet, eller riskerar man ett dolt fel vid en evt husförsäljning? Skadad takstol i trä med synliga sprickor och splintar i en konstruktion av ett garage under byggnation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur djup är skadan och var sitter den?

ca 3 cm som mest, sitter nästan uppe i nocken. Firman har iof sagt att dom kan ge ett intyg om att det håller. Men det hjälper väl inte mycket om jag säljer nån gång och firman inte längre existerar.

de är antagligen ganska överdimensionerade så jag skulle nog ta nåt avdrag i slantar och sen bara snygga till det på enklast möjliga vis.

Skulle man inte kunna skruv limma en plyfa runt skada (samma princip som vid håltagning i golvbjälkarna för avlopp mm i badrum) som den ska byggas in?

Kan inget om dimensionering och lastberäknkningar. Mest en tanke.

Tack för svar, då låter jag dom montera takstolen med av takstolsfirman rekommenderad lagningsmetod.

• Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.