tänkte försöka få lite råd om ett tak som läcker in vid väldigt kraftigt regnande. Inte så märkligt att läcka skulle uppstå då man en gång i tiden har förlängt garagedelen med en tillbyggd tvättstuga. Men förlängningen gör så att taket blir som ett V och sluttar alltså mot varandra.

Som syns på bilden har man försökt lösa avrinningen med någon form av uppbyggnad / vallning för att få vattnet att rinna ut mot sidorna. På varje sida här finns stuprör

På insidan uppstår läckan där råsponten är spikad mot takbalken så jag misstänker att det under alla lager har gett med sig och letar sig in någonstans.

Så här ser det ut
Tak med pappbeklädnad och synlig vallning samt tumstock som markerar läckområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det läcker in ungefär där tumstocken slutar. Där blir vattnet alltid stående tills det torkar upp
Tak med svart papp som visar en uppbyggnad, vattenpölar och en tumstock som pekar på läckageplats.
Skapa konto

Tumstock placerad på ett tak för att visa en läckande punk där pappen är uppskuren och vatten samlas.
Skapa konto

Jag skulle vilja skära upp pappen ca 1kvadratmeter och kolla min hypotes. Tror det är flera lager

Är det ett görbart helgprojekt?
Kan jag bygga vidare på upphöjningen för att få bättre lutning ut mot sidorna?

Är det underpapp, ytpapp och takmassa som gäller?

R
En takläcka finns till nästan 90 % inte ovanför där man ser något , kan vara mellan
30 cm upp till 1 meter från läckan
I ditt fall , det är din tanke på att lägga om den delen , det verkar vara lite lappat där och en del
skarvar som kan läcka , , rensopning och ny takpapp , det finns redan ett underlag .
Den nya bör klistras på rätt sätt , kanske ide och tala med en takgubbe för bästa
resultat för montaget , sen om du kan göra det själv är en annan sak

Tänker också att det smyger sig in i någon skarv. Rätt många lappningar över detta område så därför jag tror det är här ”någonstans” min tanke med att skära bort pappen över lite större yta är att ersätta flera skarvar med en men det kanske är bättre att bara gå på och lägga nytt över de gamla skarvarna.

H hempularen skrev:
Borde man inte kunna hitta det där med en fuktmätare? En som mäter utan nålar ex:
[länk]

När det har torkat upp på ytan så borde man kunna se var det finns fukt under pappen med ett sådant instrument.
Misstänker att den har svårt att hitta själva läckan utan mest kommer ge utslag på ovansidan av punkten där jag på insidan redan ser att det tränger igenom

Fast om man tänker sig att hålet finns 50 cm högre upp, eller i sidled. Då borde det vara blött där under pappen ett tag.

Yes. Det har du nog rätt i. I och för sig därför jag är beredd att skära upp det med ungefär den ytan för att kolla. Men mätaren kanske kan bespara mig att skära åt alla håll.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.